Lastbilar på väg

Det brådskar för Europeiska kommissionens generaldirektorat för energi (DG Energi) att ta fram ett nytt förslag till nya hållbarhetskriterier för biobränsle. Kriterierna blir avgörande för palmoljans framtid inom EU.

Den mest kontroversiella delen i det kommande förslaget handlar om risker gällande så kallad indirekt förändrad markanvändning (iLUC). Definitionen av iLUC-riskfaktorer är avgörande för palmoljans framtid inom EU. Det finns farhågor hos europeiska producenter av biobränsle om att kommissionens förslag skulle innehålla en bakdörr för kontroversiella biobränslen som baseras på palmolja och sojaprodukter. Forskare varnar för att palmoljeproduktionen bidrar väsentligt till klimatförändringen och avskogning.

Stora palmoljeproducenter såsom Indonesien och Malaysia har hotat med att ta fallet till världshandelsorganisationen WTO om kommissionen kommer att peka ut produktion av palmolja som hög risk att förorsaka indirekta utsläpp av växthusgaser.

Tiden för att finna en kompromiss börjar bli knapp. När kommissionens förslag är framtaget kommer det gå till en expertgrupp och då kommer Europaparlamentet att ha två månader på sig att ge sitt yttrande. Nuvarande parlament har sitt sista plenum 15 april.

Källa: Euractiv.com


Fördel vägtransporter

Forskning, innovation och kompetensförsörjning är trafikslagsspecifika frågor i transportsektorn. Vägtransporter dominerar...

Ett uppdrag för bättre klimat

I mars 2021 beslutade regeringen att Trafikanalys skulle få i uppdrag att leda arbetet med att ta fram analyser och underlag so...

Transportsektorn kan nå klimatmål men fler styrmedel krävs

Målet att minska utsläppen av växthusgaser från inrikes transporter till 2030 kan nås - men det är angeläget att beslutade...