Italien ansluter sig till Kinas “Belt and road initiative”

Bro

Vid den kinesiske presidentens besök i Italien undertecknades ett avtal som innebär att Italien som första G7-land ansluter sig till Kinas “Belt and road initiative”. Beslutet har kritiserats av både EU och USA.

Kinas Belt and road Initiative (BRI) inkluderar en lång rad olika infrastrukturprojekt i många länder. Den exakta omfattningen är svår att bedöma då det varken finns någon officiell lista på deltagande länder eller vilka projekt som ingår. Business Sweden konstaterar i en ny rapport att BRI varken har definierats geografiskt eller innehållsmässigt.

Det italienska beslutet att ansluta sig till BRI har väckt ont hos Italiens traditionella allierade som menar att beslutet väcker frågor om Italiens position i världen. USA som har flera militärbaser i Italien har exempelvis varnat Italien för alltför nära relationer med Kina. EU:s budgetkommissionär har i ett uttalande sagt att förbättrade transportmöjligheter mellan Asien och Europa är bra så länge Europas autonomi och suveränitet förblir intakt. Han tillade dock att han såg med oro hur hamnar, höghastighetsjärnvägar och elnät har hamnat i kinesiska händer. Italien hävdar att de infört klausuler i avtalet som begränsar den kinesiska kontrollen av strategisk infrastruktur.

Hittills har hamnarna i Palermo, Genua, Ravenna och Trieste öppnat för kinesiska investeringar.

Källa EU Observer

Källa Euractiv


Fortsatt hög export av begagnade personbilar 2019


Under 2019 uppgick antalet exporterade begagnade personbilar till 117 416. Det är en ökning med 11 procent jämfört med föregåen...

Missnöjet med mobilitetspaketet växer


Antalet länder som motsätter sig EU:s mobilitetspaket ökade från sex till nio när transportministrarna i Bulgarien, Ungern,...

Konsekvenser av reseavdraget ska utredas


Trafikanalys har fått i uppdrag att göra en fördjupad analys av vissa frågor i reseavdragskommitténs förslag i betänkandet...