Italien ansluter sig till Kinas “Belt and road initiative”

Bro

Vid den kinesiske presidentens besök i Italien undertecknades ett avtal som innebär att Italien som första G7-land ansluter sig till Kinas “Belt and road initiative”. Beslutet har kritiserats av både EU och USA.

Kinas Belt and road Initiative (BRI) inkluderar en lång rad olika infrastrukturprojekt i många länder. Den exakta omfattningen är svår att bedöma då det varken finns någon officiell lista på deltagande länder eller vilka projekt som ingår. Business Sweden konstaterar i en ny rapport att BRI varken har definierats geografiskt eller innehållsmässigt.

Det italienska beslutet att ansluta sig till BRI har väckt ont hos Italiens traditionella allierade som menar att beslutet väcker frågor om Italiens position i världen. USA som har flera militärbaser i Italien har exempelvis varnat Italien för alltför nära relationer med Kina. EU:s budgetkommissionär har i ett uttalande sagt att förbättrade transportmöjligheter mellan Asien och Europa är bra så länge Europas autonomi och suveränitet förblir intakt. Han tillade dock att han såg med oro hur hamnar, höghastighetsjärnvägar och elnät har hamnat i kinesiska händer. Italien hävdar att de infört klausuler i avtalet som begränsar den kinesiska kontrollen av strategisk infrastruktur.

Hittills har hamnarna i Palermo, Genua, Ravenna och Trieste öppnat för kinesiska investeringar.

Källa EU Observer

Källa Euractiv


Nya kunskaper om lastbilars transporter i urbana miljöer


Trafikanalys har tagit fram ett nytt kunskapsunderlag om tunga och lätta lastbilars transporter med fokus på urbana miljöer....

Koldioxidutsläppen från nya lätta fordon ökade under 2018


De genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya lätta fordon i EU låg under 2018 väl under de aktuella utsläppsmålen, enligt...

Kommissionen presenterar indikatorer för uppföljning av trafiksäkerheten i EU


Kommissionen har publicerat en lista över resultatindikatorer (”key performance indicators”) som ska användas för att följa...