Bro

Vid den kinesiske presidentens besök i Italien undertecknades ett avtal som innebär att Italien som första G7-land ansluter sig till Kinas “Belt and road initiative”. Beslutet har kritiserats av både EU och USA.

Kinas Belt and road Initiative (BRI) inkluderar en lång rad olika infrastrukturprojekt i många länder. Den exakta omfattningen är svår att bedöma då det varken finns någon officiell lista på deltagande länder eller vilka projekt som ingår. Business Sweden konstaterar i en ny rapport att BRI varken har definierats geografiskt eller innehållsmässigt.

Beslutet väcker frågor

Det italienska beslutet att ansluta sig till BRI har väckt ont hos Italiens traditionella allierade som menar att beslutet väcker frågor om Italiens position i världen. USA som har flera militärbaser i Italien har exempelvis varnat Italien för alltför nära relationer med Kina. EU:s budgetkommissionär har i ett uttalande sagt att förbättrade transportmöjligheter mellan Asien och Europa är bra så länge Europas autonomi och suveränitet förblir intakt. Han tillade dock att han såg med oro hur hamnar, höghastighetsjärnvägar och elnät har hamnat i kinesiska händer. Italien hävdar att de infört klausuler i avtalet som begränsar den kinesiska kontrollen av strategisk infrastruktur.

Hittills har hamnarna i Palermo, Genua, Ravenna och Trieste öppnat för kinesiska investeringar.

Källa: EU Observer