Flygplansmotor

De nationella regeringarna har beslutat att meddela internationella civila luftfartsorganisationen (ICAO) viktiga skillnader mellan EU:s klimatrelaterade luftfartslagstiftning och ICAO:s globala CORSIA-system. IATA som representerar flera av de stora flygbolagen beklagar regeringarnas ställningstagande och menar att det kan undergräva de globala försöken att minska koldioxidutsläppen från flyget.

Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation (CORSIA) är ett globalt marknadsbaserat styrmedel för att begränsa koldioxidutsläppen från flyget. Tanken är att flygets utsläpp inte tillåts växa efter 2020, utan därefter måste flygbolagen köpa utsläppskrediter för de utsläpp som överstiger 2020 års nivå. För dem som omfattas är CORSIA obligatoriskt att delta från och med år 2027, efter två frivilliga infasningsperioder mellan år 2021 och 2026.

Flera medlemsstater i EU, europaparlamentariker och miljöorganisationer har dock utryckt sin oro över att det kan bli svårt att kombinera EU:s handelssystem med utsläppsrätter (ETS) med CORSIA. Det finns en uppfattning om att kraven inom CORSIA inte är tillräckligt långtgående och därför vill man behålla möjligheten att låta flyga kvarstå inom det europeiska handelssystemet. Praktiskt handlar det om att systemen för att rapportera utsläpp och kompensationskrav skiljer sig åt mellan CORSIA och ETS.

CORSIA får inte undergrävas

IATA menar att det är viktigt att EU inte undergräver CORSIA då det omfattar utsläpp globalt och därmed kommer att minska utsläppen av koldioxid 5 gånger mer än ETS. IATA pekar på att Chicagokonventionen som reglerar det internationella flyget uppmanar alla medlemsstater att anpassa sina inhemska regler till ICAO:s internationella överenskommelser.

Källor: EndsEurope