En svensk flygskatt

Uppställning av flygplan

Remissynpunkter på Betänkandet En svensk flygskatt (SOU 2016:83) (Fi2016/04305/S2) Utrikes luftfart både inom och utom EU betalar långt mindre än de externa kostnader den orsakar. Globala styrmedel för att minska luftfartens klimatpåverkan vore definitivt att föredra, särskilt med en teknik- och innovationsfrämjande inriktning.

Trafikanalys kan konstatera att även om det finns ett stort antal effektiva, och i även andra avseenden bra, åtgärder för att minska flygets klimatpåverkan och förmå flyget att i högre utsträckning bära sin egna klimatkostnader, så begränsar internationella regelverk på området vad som är möjligt att föreslå.

Läs mer här:


Är EU:s utsläppshandel för flyget hotad?


CORSIA är ett globalt marknadsbaserat styrmedel för att minska utsläppen av koldioxid från flyget. Pascal Canfin, ordföranden i...

Revisionsrapport: EU:s lagstiftning främjar modernisering av flygledningstjänsten, men mycket av EU-finansieringen hade inte behövts


Europeiska revisionsrätten har utvärderat EU:s arbete med införandet av SESAR, ett program för att harmonisera och modernisera...

Fler röster höjs inom EU för ökad beskattning av luftfarten


Tanken om att öka beskattningen av luftfarten, av klimatskäl, vinner allt mer gehör bland EU:s medlemsstater. I juni anordnade...