Uppställning av flygplan

Remissynpunkter på Betänkandet En svensk flygskatt (SOU 2016:83) (Fi2016/04305/S2) Utrikes luftfart både inom och utom EU betalar långt mindre än de externa kostnader den orsakar. Globala styrmedel för att minska luftfartens klimatpåverkan vore definitivt att föredra, särskilt med en teknik- och innovationsfrämjande inriktning.

Läs mer här:

Trafikanalys kan konstatera att även om det finns ett stort antal effektiva, och i även andra avseenden bra, åtgärder för att minska flygets klimatpåverkan och förmå flyget att i högre utsträckning bära sin egna klimatkostnader, så begränsar internationella regelverk på området vad som är möjligt att föreslå.


Ryssland sonderar möjligheten att köpa stulna flygplan

Ryska flygbolag har samtalat med minst ett stort västerländskt leasingföretag om att använda statliga medel för att köpa några ...

EU:s drönarstrategi antagen - flygande taxi del av vardagen 2030

Europeiska kommissionen har antagit drönarstrategin 2.0 som anger en vision för den fortsatta utvecklingen av den europeiska...

Frankrike förbjuder flygtrafik på vissa sträckor

EU har gett grönt ljus till Frankrike att förbjuda inrikes kortdistansflygningar av miljöskäl på sträckor där restiden med tåg...