En svensk flygskatt

Uppställning av flygplan

Remissynpunkter på Betänkandet En svensk flygskatt (SOU 2016:83) (Fi2016/04305/S2) Utrikes luftfart både inom och utom EU betalar långt mindre än de externa kostnader den orsakar. Globala styrmedel för att minska luftfartens klimatpåverkan vore definitivt att föredra, särskilt med en teknik- och innovationsfrämjande inriktning.

Trafikanalys kan konstatera att även om det finns ett stort antal effektiva, och i även andra avseenden bra, åtgärder för att minska flygets klimatpåverkan och förmå flyget att i högre utsträckning bära sin egna klimatkostnader, så begränsar internationella regelverk på området vad som är möjligt att föreslå.

Läs mer här:


Högre differentiering av start- och landningsavgifter


Transportstyrelsen har haft uppdraget att analysera möjligheterna till en högre different­iering av start- och landningsavgifte...

Coronapandemin och brexit ökar förhoppning om reformering av EU:s luftrum


  Europeiska Kommissionen avser att utnyttja ett försenat avtal om coronapandemins inverkan på luftfarten och brexit för att...