Omröstning i ICAO äventyrar flygets deltagande i EU:s utsläppshandel

Uppställning av flygplan

ICAO har beslutat att gå vidare med sina planer att göra sitt eget globala klimatstyrmedel CORSIA till det enda tillåtna styrmedlet. Beslutet kan i förlängningen tvinga flyget att lämna EU:s utsläppshandel (ETS).

ETS omfattar för närvarande alla flygningar som bedriver verksamhet inom det europeiska ekonomiska samarbetsområdet men utesluter resor in och ut ur detta område. En ny ICAO-resolution har innebörden att CORSIA ska vara den enda globala marknadsbaserade åtgärden som tillämpas på internationella flygningar.

Även om EU-länderna var överens inför mötet att motsätta sig ICAO:s förslag lämnades aldrig någon formell reservation till förslaget. Finland talade för EU i egenskap som ordförandeland och sade att klausulen i fråga - punkt 18 i resolutionen - bör läsas både mot bakgrund av Chicagokonventionen och våra länders skyldighet att begränsa temperaturökningen i linje med Parisavtalet. Finland konstaterade att Chicagokonventionen tillåter att ”varje avtalsslutande stat kan tillämpa på en icke-diskriminerande basis sina lagar och förordningar för alla flygplan som verkar inom dess jurisdiktion ” Den finske delegaten pekade på att denna princip även gäller för de miljöåtgärder som EU och dess medlemsstater beslutat om.

Källa: EndsEurope och Euractiv.com.


Yttrande över förslag om statligt stöd till regionala elektrifieringspiloter


Trafikanalys har yttrat sig över förslaget om stöd till regionala elektrifieringspiloter. Myndigheten ser positivt på förslaget...

Yttrande över EU-kommissionens förslag ReFuelEU Aviation


Trafikanalys har ombetts att yttra sig över EU-kommissionens förslag ReFuelEU Aviation. Förslaget är komplext och har dessutom...

Flygpassagerares rättigheter har inte efterlevts under pandemin


Europeiska revisionsrätten konstaterar att flygbolagen i de allra flesta fall kunnat undvika regler som kräver kontant återbeta...