Omröstning i ICAO äventyrar flygets deltagande i EU:s utsläppshandel

Uppställning av flygplan

ICAO har beslutat att gå vidare med sina planer att göra sitt eget globala klimatstyrmedel CORSIA till det enda tillåtna styrmedlet. Beslutet kan i förlängningen tvinga flyget att lämna EU:s utsläppshandel (ETS).

ETS omfattar för närvarande alla flygningar som bedriver verksamhet inom det europeiska ekonomiska samarbetsområdet men utesluter resor in och ut ur detta område. En ny ICAO-resolution har innebörden att CORSIA ska vara den enda globala marknadsbaserade åtgärden som tillämpas på internationella flygningar.

Även om EU-länderna var överens inför mötet att motsätta sig ICAO:s förslag lämnades aldrig någon formell reservation till förslaget. Finland talade för EU i egenskap som ordförandeland och sade att klausulen i fråga - punkt 18 i resolutionen - bör läsas både mot bakgrund av Chicagokonventionen och våra länders skyldighet att begränsa temperaturökningen i linje med Parisavtalet. Finland konstaterade att Chicagokonventionen tillåter att ”varje avtalsslutande stat kan tillämpa på en icke-diskriminerande basis sina lagar och förordningar för alla flygplan som verkar inom dess jurisdiktion ” Den finske delegaten pekade på att denna princip även gäller för de miljöåtgärder som EU och dess medlemsstater beslutat om.

Källa: EndsEurope och Euractiv.com.