Omröstning i ICAO äventyrar flygets deltagande i EU:s utsläppshandel

Uppställning av flygplan

ICAO har beslutat att gå vidare med sina planer att göra sitt eget globala klimatstyrmedel CORSIA till det enda tillåtna styrmedlet. Beslutet kan i förlängningen tvinga flyget att lämna EU:s utsläppshandel (ETS).

ETS omfattar för närvarande alla flygningar som bedriver verksamhet inom det europeiska ekonomiska samarbetsområdet men utesluter resor in och ut ur detta område. En ny ICAO-resolution har innebörden att CORSIA ska vara den enda globala marknadsbaserade åtgärden som tillämpas på internationella flygningar.

Även om EU-länderna var överens inför mötet att motsätta sig ICAO:s förslag lämnades aldrig någon formell reservation till förslaget. Finland talade för EU i egenskap som ordförandeland och sade att klausulen i fråga - punkt 18 i resolutionen - bör läsas både mot bakgrund av Chicagokonventionen och våra länders skyldighet att begränsa temperaturökningen i linje med Parisavtalet. Finland konstaterade att Chicagokonventionen tillåter att ”varje avtalsslutande stat kan tillämpa på en icke-diskriminerande basis sina lagar och förordningar för alla flygplan som verkar inom dess jurisdiktion ” Den finske delegaten pekade på att denna princip även gäller för de miljöåtgärder som EU och dess medlemsstater beslutat om.

Källa: EndsEurope och Euractiv.com.


Nio medlemsstater efterlyser europeiska initiativ på flygskatteområdet


Finansministrarna från nio medlemsstater önskar att den tillträdande Kommissionen ska ta lägga fram ett förslag till EU-initiat...

Flygplatser i fokus - om regionala flygplatsers betydelse


Den här rapporten är ett underlag, med fokus på de regionala flygplatserna och trafik på dessa, som kan vara till nytta för...

Trafikanalys yttrande över Biojet för flyget Betänkande av utredningen om styrmedel för att främja användning av biobränsle för flyget


Trafikanalys tillstyrker förslaget om att införa en långsiktig reduktionsplikt för flygfotogen.