Omröstning i ICAO äventyrar flygets deltagande i EU:s utsläppshandel

Uppställning av flygplan

ICAO har beslutat att gå vidare med sina planer att göra sitt eget globala klimatstyrmedel CORSIA till det enda tillåtna styrmedlet. Beslutet kan i förlängningen tvinga flyget att lämna EU:s utsläppshandel (ETS).

ETS omfattar för närvarande alla flygningar som bedriver verksamhet inom det europeiska ekonomiska samarbetsområdet men utesluter resor in och ut ur detta område. En ny ICAO-resolution har innebörden att CORSIA ska vara den enda globala marknadsbaserade åtgärden som tillämpas på internationella flygningar.

Även om EU-länderna var överens inför mötet att motsätta sig ICAO:s förslag lämnades aldrig någon formell reservation till förslaget. Finland talade för EU i egenskap som ordförandeland och sade att klausulen i fråga - punkt 18 i resolutionen - bör läsas både mot bakgrund av Chicagokonventionen och våra länders skyldighet att begränsa temperaturökningen i linje med Parisavtalet. Finland konstaterade att Chicagokonventionen tillåter att ”varje avtalsslutande stat kan tillämpa på en icke-diskriminerande basis sina lagar och förordningar för alla flygplan som verkar inom dess jurisdiktion ” Den finske delegaten pekade på att denna princip även gäller för de miljöåtgärder som EU och dess medlemsstater beslutat om.

Källa: EndsEurope och Euractiv.com.


Vilka möjligheter har elflyget?


Hur vi ska bromsa den pågående utvecklingen av ökade koldioxidutsläpp och den klimatpåverkan som dessa medför har redan tidigar...

Barcelona kräver förbud mot korta flygningar


Ledningen för Barcelona stad kräver att korta flygningar som kan ersättas med tågresor ska förbjudas. Det tillsammans med hårda...

Utvecklingen av elflyg ska analyseras


Trafikanalys har fått regeringens uppdrag att ta fram ett nytt kunskapsunderlag om eldrivna flygplan.