Foto: Mostphotos


EU-kommissionen uppger att de inte har några indikationer på att det förekommer så kallade spökflygningar inom EU. Det har förekommit uppgifter om flygbolag som kör tomma flygplan för att behålla rätten till sina start- och landningstider på europeiska flygplatser.

Enligt slottidsreglerna måste flygbolagen använda minst 80 procent av de tilldelade slottiderna eller riskera att förlora dem under nästa kalenderår. EU upphävde dock dessa regler i början av covid-19-pandemin, men har delvis börjat återställa dem. Lufthansa har kritiserat denna återställning och uppger att den kommer att resultera i tiotusentals ytterligare flygningar för att behålla slottider, vilket också kommer att generera ytterligare utsläpp. Flygbolaget förnekar dock att de skulle flyga med helt tomma maskiner.

Kommissionen uppger att de inte har några indikationer på att något flygbolag utför ”spökflygningar”. Flygtrafiken under vintern ligger på 73 till 78 procent av trafiken 2019 och väntas öka till 88 procent under nästa år.

Ryanair har kritiserat sänkningen av kraven för att behålla slottider. De menar att det kommer att minska möjligheten för andra flygbolag att konkurrera om passagerarna på Europas flygplatser då inga attraktiva start- och landningstider frigörs.

Källa: Euractiv.com, Euractiv.com  


Styrmedel för luftfartens klimatomställning

Trafikanalys har på regeringens uppdrag tagit fram ett underlag med analyser och förslag till styrmedel som leder till...

Frankrike vill se ett förbud mot privata jetflyg

Avslöjanden om förmögna människors resor med privatjet och dess utsläpp har lett till kraftiga reaktioner i Frankrike. Frankrik...

Flygfotogen dyrare än flytande väte år 2030

Flygfotogen kommer sannolikt nå kostnadsparitet med flytande väte före år 2030 enligt en ny forskningsstudie.