EU varnar sina medlemmar för att oreserverat stödja ICAO:s marknadsbaserade styrmedel för begränsning av koldioxid inom flyget

Flygplansvinge

Europeiska kommissionen vädjar till medlemsstaterna att inte underteckna ICAO:s marknadsbaserade styrmedel för begränsning av koldioxid inom flyget - CORSIA - innan kommissionen fattar ett slutgiltigt beslut 2020.

Kommissionen önskar att medlemsstaterna reserverar sig mot nuvarande förslag till utformning av CORSIA. Det finns en oro bland flera medlemsstater att vissa länder inom ICAO (FN:s organ för civil luftfart) har försvagat miljöskyddsåtgärderna gällande exempelvis vilka typer av råvaror som får användas för framställning av biobränsle. En annan oro gäller hur CORSIA påverkar EU:s eget handelssystem med utsläppsrätter där flyg inom EU ingår.

Europeiska rådet och EU-parlamentet väntas inte fatta slutgiltigt beslut om CORSIA förrän i mitten av 2020.

ICAO:s råd möts denna månad för att fastställa reglerna för pilotperioden 2021 till 2023 i CORSIA och förväntas då inte komma överens om några stora revideringar i förhållande till befintliga förslag till regler.

Källa: EndsEurope


Trafikanalys yttrande över Biojet för flyget Betänkande av utredningen om styrmedel för att främja användning av biobränsle för flyget


Trafikanalys tillstyrker förslaget om att införa en långsiktig reduktionsplikt för flygfotogen.

Är EU:s utsläppshandel för flyget hotad?


CORSIA är ett globalt marknadsbaserat styrmedel för att minska utsläppen av koldioxid från flyget. Pascal Canfin, ordföranden i...

Revisionsrapport: EU:s lagstiftning främjar modernisering av flygledningstjänsten, men mycket av EU-finansieringen hade inte behövts


Europeiska revisionsrätten har utvärderat EU:s arbete med införandet av SESAR, ett program för att harmonisera och modernisera...