"" Foto: Mostphotos


Flygplanstillverkaren Airbus har tillkännagett planer på att testa en vätgasdriven jetmotor i mitten av decenniet för att uppfylla sin egen målsättning om att bygga ett nollutsläppsflygplan senast år 2035.

Flygplanstillverkaren planerar att utrusta en ”superjumbo” A380 med en vätgasmotor. Vätgas är ett koldioxidneutralt bränsle under förutsättning att det har producerats med grön el. Vätgasmotorn kommer att monteras i flygplanets huvudkropp, med fyra traditionella jetturbiner kvar under vingarna. De första testen planeras till år 2026.

Att använda flytande vätgas istället för flygfotogen som flygbränsle innebär ett antal utmaningar. För att förbli i flytande form måste väte hållas vid en extremt låg temperatur(-252°C). Väte är också mer skrymmande än fotogen, vilket innebär att mer utrymme på flygplanet måste avsättas för bränslelagring. A380, världens största passagerarflygplan, kommer att utrustas med fyra tankar för att lagra flytande väte för testflygningen, placerad på baksidan av flygkroppen. Eftersom vätgas brinner vid högre temperatur än fotogen behöver planet även anpassas för att stå emot den extrema värmen.

Flygplanstillverkaren siktar på att ha ett kommersiellt tillgängligt nollutsläppsflygplan till 2035, men konstaterar samtidigt att det är osannolikt att vätedrivna jetplan kommer att användas i stor utsträckning före 2050. I detta skede gör också flygplanstillverkaren bedömningen att lagringsproblematiken innebär att tekniken inte kommer att vara lämplig för långdistansresor.

Källa: Euractiv.com