Uppställning av flygplan

Det handlar om en branschstandard för klimatneutralitet, the Airport Carbon Accreditation (ACI), som nu antagits av 35 städer. Målet är, enligt ACI, 100 ackrediterade flygplatser till 2030. Det är den högsta tillväxtsiffran sedan starten 2009 och motsvarar, enligt ACI, en minskning av klimatutsläpp med 7,9 procent. Utsläppsminskningen rör dock inte själva flygtrafiken utan enbart flygplatsens egna utsläpp.  

Enligt nyhetsbrevet Ends Europe är själva ackrediteringen kontroversiell och har tidigare stött på kritik från miljöorganisationer. I ett pressmeddelande säger dock ACI:s generaldirektör Angela Gittens att de ackrediterade flygplatsernas samlade utsläppsminskningar mellan 2017 och 2018 motsvarade vad 8 miljoner träd absorberar under tio års tid (347 026 ton).

Ackrediteringssystemet omfattas för närvarande inte av handelssystemet och det har funnits vissa tveksamheter om det skulle kunna komma att omfattas av EU:s handelssystem ETS då det funnits farhågor att man inte kan leva upp till utlovade utsläppsreduktioner.

Ends Europe skriver också att flygplatser kan stå för så mycket som fem procent av utsläppen från flygplanen som använder dem.

Läs vidare här. 


Styrmedel för luftfartens klimatomställning

Trafikanalys har på regeringens uppdrag tagit fram ett underlag med analyser och förslag till styrmedel som leder till...

Frankrike vill se ett förbud mot privata jetflyg

Avslöjanden om förmögna människors resor med privatjet och dess utsläpp har lett till kraftiga reaktioner i Frankrike. Frankrik...

Flygfotogen dyrare än flytande väte år 2030

Flygfotogen kommer sannolikt nå kostnadsparitet med flytande väte före år 2030 enligt en ny forskningsstudie.