Stöd till hamnar och regionala flygplatser kräver inte längre statsstödsgodkännande

Flygplan i solnedgång

EU-kommissionen har beslutat att medlemsstaterna inte längre behöver ansöka om godkännande från EU-kommissionen för att ge stöd till hamnar och mindre flygplatser (upp till 3 miljoner passagerare per år).

Sådant stöd kräver idag godkännande utifrån EU:s statsstödsregler. När beslutet träder i kraft kommer medlemsstaterna att kunna investera upp till 150 miljoner euro i kusthamnar, och upp till 50 miljoner euro i inlandshamnar, utan att ansöka om godkännande för detta.

När det gäller flygplatser kommer det vara fritt fram att ge stöd till befintliga (dock ej nya) regionala flygplatser, så länge det inte finns en annan flygplats inom 100 km (eller inom en timmes bilfärd). Stödet får dock inte leda till att flygplatsen får större kapacitet än vad det finns efterfrågan på, och flygbolagen som trafikerar flygplatsen måste betala marknadspriser.

Läs mer här.


Revisionsrapport: EU:s lagstiftning främjar modernisering av flygledningstjänsten, men mycket av EU-finansieringen hade inte behövts


Europeiska revisionsrätten har utvärderat EU:s arbete med införandet av SESAR, ett program för att harmonisera och modernisera...

Fler röster höjs inom EU för ökad beskattning av luftfarten


Tanken om att öka beskattningen av luftfarten, av klimatskäl, vinner allt mer gehör bland EU:s medlemsstater. I juni anordnade...

Yttrande över Scandinavian Mountains Airport begäran om att få bli en internationell unionsflygplats


Trafikanalys har yttrat sig över en begäran från Scandinavian Mountains Airport att få bli en internationell unionsflygplats.