Flygplan i solnedgång

EU-kommissionen har beslutat att medlemsstaterna inte längre behöver ansöka om godkännande från EU-kommissionen för att ge stöd till hamnar och mindre flygplatser (upp till 3 miljoner passagerare per år).

Sådant stöd kräver idag godkännande utifrån EU:s statsstödsregler. När beslutet träder i kraft kommer medlemsstaterna att kunna investera upp till 150 miljoner euro i kusthamnar, och upp till 50 miljoner euro i inlandshamnar, utan att ansöka om godkännande för detta.

När det gäller flygplatser kommer det vara fritt fram att ge stöd till befintliga (dock ej nya) regionala flygplatser, så länge det inte finns en annan flygplats inom 100 km (eller inom en timmes bilfärd). Stödet får dock inte leda till att flygplatsen får större kapacitet än vad det finns efterfrågan på, och flygbolagen som trafikerar flygplatsen måste betala marknadspriser.

Läs mer här.


EU-utskott önskar skärpningar för flyget inom utsläppshandeln


Europaparlamentets utskott för miljö, folkhälsa och livsmedelssäkerhet har godkänt Europeiska kommissionens förslag till...

Trängselavgifter inom den svenska luftfarten


Trafikanalys har ombetts att yttra sig över rapporten "Trängselavgifter inom den svenska luftfarten". Transportstyrelsen har...

Flygplatshavares kostnader för säkerhetskontroller


Trafikanalys har ombetts att yttra sig över promemorian om flygplatshavares kostnader för säkerhetskontroller. I denna föreslås...