Flygplan i solnedgång

EU-kommissionen har beslutat att medlemsstaterna inte längre behöver ansöka om godkännande från EU-kommissionen för att ge stöd till hamnar och mindre flygplatser (upp till 3 miljoner passagerare per år).

Sådant stöd kräver idag godkännande utifrån EU:s statsstödsregler. När beslutet träder i kraft kommer medlemsstaterna att kunna investera upp till 150 miljoner euro i kusthamnar, och upp till 50 miljoner euro i inlandshamnar, utan att ansöka om godkännande för detta.

När det gäller flygplatser kommer det vara fritt fram att ge stöd till befintliga (dock ej nya) regionala flygplatser, så länge det inte finns en annan flygplats inom 100 km (eller inom en timmes bilfärd). Stödet får dock inte leda till att flygplatsen får större kapacitet än vad det finns efterfrågan på, och flygbolagen som trafikerar flygplatsen måste betala marknadspriser.

Läs mer här.


Arlanda flygplats - en plan för framtiden

Trafikanalys har lämnat ett yttrande över utredningen Arlanda flygplats - en plan för framtiden. Utredarens uppdrag var att ta...

Styrmedel för luftfartens klimatomställning

Trafikanalys har på regeringens uppdrag tagit fram ett underlag med analyser och förslag till styrmedel som leder till...

Frankrike vill se ett förbud mot privata jetflyg

Avslöjanden om förmögna människors resor med privatjet och dess utsläpp har lett till kraftiga reaktioner i Frankrike. Frankrik...