Stöd till hamnar och regionala flygplatser kräver inte längre statsstödsgodkännande

Flygplan i solnedgång

EU-kommissionen har beslutat att medlemsstaterna inte längre behöver ansöka om godkännande från EU-kommissionen för att ge stöd till hamnar och mindre flygplatser (upp till 3 miljoner passagerare per år).

Sådant stöd kräver idag godkännande utifrån EU:s statsstödsregler. När beslutet träder i kraft kommer medlemsstaterna att kunna investera upp till 150 miljoner euro i kusthamnar, och upp till 50 miljoner euro i inlandshamnar, utan att ansöka om godkännande för detta.

När det gäller flygplatser kommer det vara fritt fram att ge stöd till befintliga (dock ej nya) regionala flygplatser, så länge det inte finns en annan flygplats inom 100 km (eller inom en timmes bilfärd). Stödet får dock inte leda till att flygplatsen får större kapacitet än vad det finns efterfrågan på, och flygbolagen som trafikerar flygplatsen måste betala marknadspriser.

Läs mer här.


Expertgrupp ger rekommendationer hur EU:s luftfart kan utvecklas


Ett ökat resande med flyg inom EU skapar problem i form av förseningar och ökade utsläpp av klimatgaser. Mot denna bakgrund...

EU och Qatar sluter luftfartsavtal som även innefattar sociala aspekter


För första gången har ett luftfartsavtal slutits mellan EU och en gulfstat. I avtalet med Qatar ingår även sociala och miljömäs...

Kommissionen stärker sociala agendan inom luftfarten


Kommissionen har lämnat ett antal förslag för att stärka den sociala agendan inom luftfarten. Förslagen uppmärksammar bland ann...