Stöd till hamnar och regionala flygplatser kräver inte längre statsstödsgodkännande

Flygplan i solnedgång

EU-kommissionen har beslutat att medlemsstaterna inte längre behöver ansöka om godkännande från EU-kommissionen för att ge stöd till hamnar och mindre flygplatser (upp till 3 miljoner passagerare per år).

Sådant stöd kräver idag godkännande utifrån EU:s statsstödsregler. När beslutet träder i kraft kommer medlemsstaterna att kunna investera upp till 150 miljoner euro i kusthamnar, och upp till 50 miljoner euro i inlandshamnar, utan att ansöka om godkännande för detta.

När det gäller flygplatser kommer det vara fritt fram att ge stöd till befintliga (dock ej nya) regionala flygplatser, så länge det inte finns en annan flygplats inom 100 km (eller inom en timmes bilfärd). Stödet får dock inte leda till att flygplatsen får större kapacitet än vad det finns efterfrågan på, och flygbolagen som trafikerar flygplatsen måste betala marknadspriser.

Läs mer här.


Yttrande över förslag om statligt stöd till regionala elektrifieringspiloter


Trafikanalys har yttrat sig över förslaget om stöd till regionala elektrifieringspiloter. Myndigheten ser positivt på förslaget...

Yttrande över EU-kommissionens förslag ReFuelEU Aviation


Trafikanalys har ombetts att yttra sig över EU-kommissionens förslag ReFuelEU Aviation. Förslaget är komplext och har dessutom...

Flygpassagerares rättigheter har inte efterlevts under pandemin


Europeiska revisionsrätten konstaterar att flygbolagen i de allra flesta fall kunnat undvika regler som kräver kontant återbeta...