Revisionsrapport: EU:s lagstiftning främjar modernisering av flygledningstjänsten, men mycket av EU-finansieringen hade inte behövts

Flygplats

Europeiska revisionsrätten har utvärderat EU:s arbete med införandet av SESAR, ett program för att harmonisera och modernisera för flygledningstjänsten över hela Europa.

Enligt revisorerna finns det fördelar med att moderniseringen av flygledningstjänsten regleras och samordnas på EU-nivå, och SESAR-konceptet med gemensamma projekt främjar samordnade insatser och motverkar ”fördelen med att vara sist”.

Revisorerna pekar dock på att mycket av EU-finansieringen till moderniseringen inte hade behövts eftersom de flesta projekten skulle ha finansierats även utan EU-stöd. Man såg också vissa brister i hanteringen av finansieringen.

Läs rapporten här. 


Högre differentiering av start- och landningsavgifter


Transportstyrelsen har haft uppdraget att analysera möjligheterna till en högre different­iering av start- och landningsavgifte...

Coronapandemin och brexit ökar förhoppning om reformering av EU:s luftrum


  Europeiska Kommissionen avser att utnyttja ett försenat avtal om coronapandemins inverkan på luftfarten och brexit för att...