Flygplansmotor

Regeringen undersöker möjligheterna att få undantag från EU:s upphandlingsregler för att snabbt få igång flygtrafiken till Gällivare och Arvidsjaur efter Nextjets konkursansökan. Enligt gällande regelverk skulle det dröja till mitten av september innan trafiken kan vara igång igen.

Infrastrukturminister Thomas Eneroth hade ett första möte med den ansvariga EU-kommissionären den 23 maj, och dialogen kommer att fortsätta. Det bästa vore, enligt Eneroth, om det finns en öppning för att kunna använda samma nödförfarande som för Nextjets inställda linjer till Hemavan, Lycksele och Vilhelmina. Eftersom dessa inte drivs kommersiellt, utan med trafikplikt, går det – hoppas regeringen och Trafikverket – att få till lösningar på de linjerna tidigare än för rutterna till Gällivare och Arvidsjaur.

Läs mer här.


EU-utskott önskar skärpningar för flyget inom utsläppshandeln


Europaparlamentets utskott för miljö, folkhälsa och livsmedelssäkerhet har godkänt Europeiska kommissionens förslag till...

Trängselavgifter inom den svenska luftfarten


Trafikanalys har ombetts att yttra sig över rapporten "Trängselavgifter inom den svenska luftfarten". Transportstyrelsen har...

Flygplatshavares kostnader för säkerhetskontroller


Trafikanalys har ombetts att yttra sig över promemorian om flygplatshavares kostnader för säkerhetskontroller. I denna föreslås...