Flygplansmotor

Regeringen undersöker möjligheterna att få undantag från EU:s upphandlingsregler för att snabbt få igång flygtrafiken till Gällivare och Arvidsjaur efter Nextjets konkursansökan. Enligt gällande regelverk skulle det dröja till mitten av september innan trafiken kan vara igång igen.

Infrastrukturminister Thomas Eneroth hade ett första möte med den ansvariga EU-kommissionären den 23 maj, och dialogen kommer att fortsätta. Det bästa vore, enligt Eneroth, om det finns en öppning för att kunna använda samma nödförfarande som för Nextjets inställda linjer till Hemavan, Lycksele och Vilhelmina. Eftersom dessa inte drivs kommersiellt, utan med trafikplikt, går det – hoppas regeringen och Trafikverket – att få till lösningar på de linjerna tidigare än för rutterna till Gällivare och Arvidsjaur.

Läs mer här.


Arlanda flygplats - en plan för framtiden

Trafikanalys har lämnat ett yttrande över utredningen Arlanda flygplats - en plan för framtiden. Utredarens uppdrag var att ta...

Styrmedel för luftfartens klimatomställning

Trafikanalys har på regeringens uppdrag tagit fram ett underlag med analyser och förslag till styrmedel som leder till...

Frankrike vill se ett förbud mot privata jetflyg

Avslöjanden om förmögna människors resor med privatjet och dess utsläpp har lett till kraftiga reaktioner i Frankrike. Frankrik...