Medlemsländerna överens om att fortsätta undanta flygresor till och från EU från utsläppshandel

Uppställning av flygplan

EU:s medlemsländer har kommit överens om att, i enlighet med kommissionens förslag, fortsätta undanta s.k. externa EES-flygningar från handeln med utsläppsrätter (ETS).

Bakgrunden till överenskommelsen är följande: år 2008 inkluderade EU alla flygningar mellan, till och från EU-medlemsstater i ETS-systemet. Framförallt Kina och USA protesterade högljutt mot detta, och till slut bestämde sig EU för att exkludera flygresor till och från tredje land (”externa EES-flygningar”) från ETS-systemet. Denna exkludering gjordes dock tidsbegränsad till år 2017, i väntan på ett beslut inom ICAO om att inrätta ett globalt klimatstyrmedel för flyget. (EU:s argumentation var att om inte ICAO beslutar om ett sådant styrmedel så kommer externa EES-flygningar att återinföras i ETS-systemet – detta som ett sätt att sätta press på ICAO-förhandlingarna.)

Som utsläppshandelsdirektivet ser ut nu så kommer alltså externa EES-flygningar att åter inkluderas i ETS från år 2017. EU-kommissionen föreslår dock nu att exkluderandet av externa EES-flygningar förlängs ”fram till dess att det finns tillräcklig klarhet i fråga om vilken typ av rättsliga instrument som ICAO antar för att genomföra den globala marknadsbaserade åtgärden, och instrumentets innehåll, för att EU-kommissionen ska kunna göra ytterligare bedömningar och se över EU:s system för tiden efter 2020”.

EU:s medlemsländer har nu alltså ställt sig bakom kommissionens förslag, med vissa justeringar. Förslaget ska behandlas i EU-parlamentet i september, och därefter vidtar slutliga förhandlingar mellan rådet och parlamentet. Ett slutgiltigt beslut måste tas innan årsskiftet, för att undvika ett ”glapp” i den befintliga ETS-lagstiftningen.

Läs mer här.


Trafikanalys yttrande över Biojet för flyget Betänkande av utredningen om styrmedel för att främja användning av biobränsle för flyget


Trafikanalys tillstyrker förslaget om att införa en långsiktig reduktionsplikt för flygfotogen.

Är EU:s utsläppshandel för flyget hotad?


CORSIA är ett globalt marknadsbaserat styrmedel för att minska utsläppen av koldioxid från flyget. Pascal Canfin, ordföranden i...

Revisionsrapport: EU:s lagstiftning främjar modernisering av flygledningstjänsten, men mycket av EU-finansieringen hade inte behövts


Europeiska revisionsrätten har utvärderat EU:s arbete med införandet av SESAR, ett program för att harmonisera och modernisera...