Flygplansmotor

Kommissionen har uppdaterat den s.k. flygsäkerhetslistan, som listar alla flygbolag som inte anses uppfylla internationella flygsäkerhetskrav och därför inte tillåts flyga i EU. Uppdateringen innebär bl.a. att alla indonesiska flygbolag tas bort från listan, där de funnits med sedan 2007. Kvar finns 114 bolag som är helt bannlysta från EU:s luftrum, och ytterligare sex bolag som har belagts med vissa driftsrestriktioner.

Samtidigt som flygsäkerhetslistan uppdateras, börjar Eurocontrol (Europas gemensamma organ för flygtrafikledning) att tillämpa ett varningssystem för att undvika att icke trafiksäkra flygplan tar sig in i europeiskt luftrum. Sedan november 2016 måste alla icke-europeiska flygplan som flyger in i unionen ha ett särskilt säkerhetsgodkännande ("TCO-auktorisation", där TCO står för "third country operator").

Det nya system som nu börjar användas kommer att varna flygledningar i alla medlemsstater om ett flygplan utan sådant säkerhetsgodkännande försöker flyga till EU. Planet kommer då att nekas tillträde till den aktuella medlemsstatens luftrum.

Läs mer här.


Styrmedel för luftfartens klimatomställning

Trafikanalys har på regeringens uppdrag tagit fram ett underlag med analyser och förslag till styrmedel som leder till...

Frankrike vill se ett förbud mot privata jetflyg

Avslöjanden om förmögna människors resor med privatjet och dess utsläpp har lett till kraftiga reaktioner i Frankrike. Frankrik...

Flygfotogen dyrare än flytande väte år 2030

Flygfotogen kommer sannolikt nå kostnadsparitet med flytande väte före år 2030 enligt en ny forskningsstudie.