Flygplansmotor

Kommissionen har uppdaterat den s.k. flygsäkerhetslistan, som listar alla flygbolag som inte anses uppfylla internationella flygsäkerhetskrav och därför inte tillåts flyga i EU. Uppdateringen innebär bl.a. att alla indonesiska flygbolag tas bort från listan, där de funnits med sedan 2007. Kvar finns 114 bolag som är helt bannlysta från EU:s luftrum, och ytterligare sex bolag som har belagts med vissa driftsrestriktioner.

Samtidigt som flygsäkerhetslistan uppdateras, börjar Eurocontrol (Europas gemensamma organ för flygtrafikledning) att tillämpa ett varningssystem för att undvika att icke trafiksäkra flygplan tar sig in i europeiskt luftrum. Sedan november 2016 måste alla icke-europeiska flygplan som flyger in i unionen ha ett särskilt säkerhetsgodkännande ("TCO-auktorisation", där TCO står för "third country operator").

Det nya system som nu börjar användas kommer att varna flygledningar i alla medlemsstater om ett flygplan utan sådant säkerhetsgodkännande försöker flyga till EU. Planet kommer då att nekas tillträde till den aktuella medlemsstatens luftrum.

Läs mer här.


EU-utskott önskar skärpningar för flyget inom utsläppshandeln


Europaparlamentets utskott för miljö, folkhälsa och livsmedelssäkerhet har godkänt Europeiska kommissionens förslag till...

Trängselavgifter inom den svenska luftfarten


Trafikanalys har ombetts att yttra sig över rapporten "Trängselavgifter inom den svenska luftfarten". Transportstyrelsen har...

Flygplatshavares kostnader för säkerhetskontroller


Trafikanalys har ombetts att yttra sig över promemorian om flygplatshavares kostnader för säkerhetskontroller. I denna föreslås...