Flygplansmotor

Kommissionen har uppdaterat den s.k. flygsäkerhetslistan, som listar alla flygbolag som inte anses uppfylla internationella flygsäkerhetskrav och därför inte tillåts flyga i EU. Uppdateringen innebär bl.a. att alla indonesiska flygbolag tas bort från listan, där de funnits med sedan 2007. Kvar finns 114 bolag som är helt bannlysta från EU:s luftrum, och ytterligare sex bolag som har belagts med vissa driftsrestriktioner.

Samtidigt som flygsäkerhetslistan uppdateras, börjar Eurocontrol (Europas gemensamma organ för flygtrafikledning) att tillämpa ett varningssystem för att undvika att icke trafiksäkra flygplan tar sig in i europeiskt luftrum. Sedan november 2016 måste alla icke-europeiska flygplan som flyger in i unionen ha ett särskilt säkerhetsgodkännande ("TCO-auktorisation", där TCO står för "third country operator").

Det nya system som nu börjar användas kommer att varna flygledningar i alla medlemsstater om ett flygplan utan sådant säkerhetsgodkännande försöker flyga till EU. Planet kommer då att nekas tillträde till den aktuella medlemsstatens luftrum.

Läs mer här.


Ryssland sonderar möjligheten att köpa stulna flygplan

Ryska flygbolag har samtalat med minst ett stort västerländskt leasingföretag om att använda statliga medel för att köpa några ...

EU:s drönarstrategi antagen - flygande taxi del av vardagen 2030

Europeiska kommissionen har antagit drönarstrategin 2.0 som anger en vision för den fortsatta utvecklingen av den europeiska...

Frankrike förbjuder flygtrafik på vissa sträckor

EU har gett grönt ljus till Frankrike att förbjuda inrikes kortdistansflygningar av miljöskäl på sträckor där restiden med tåg...