Flygplansmotor


Den 5 augusti öppnade EU-kommissionen ett samråd för att samla in åsikter om åtgärder som driver fram alternativ till konventionellt fossilt flygbränsle. Ett av förslagen som lagts fram är en reduktionsplikt med uppsatta miniminivåer för inblandning av förnybar syntetisk fotogen i flygbränslet. 

Andra förslag som diskuteras i samrådet är offentlig finansiering som ökar produktionen av förnybara flygbränslen, och ett auktionssystem för producenter av flygbränslen som gör att en fastställd mängd förnybart flygbränsle kan produceras. I samrådet övervägs också en miljömärkning som ska kunna användas av flygbolag som använder förnybara bränslen samt ett europeiskt handelssystem för flygbränslekrediter. Samrådet pågår till den 28 oktober, och kommissionen planerar att presentera ett lagförslag i slutet av 2020.

Länk till samrådet:

Se också nyhet från Dagens Industri:

 


Styrmedel för luftfartens klimatomställning

Trafikanalys har på regeringens uppdrag tagit fram ett underlag med analyser och förslag till styrmedel som leder till...

Frankrike vill se ett förbud mot privata jetflyg

Avslöjanden om förmögna människors resor med privatjet och dess utsläpp har lett till kraftiga reaktioner i Frankrike. Frankrik...

Flygfotogen dyrare än flytande väte år 2030

Flygfotogen kommer sannolikt nå kostnadsparitet med flytande väte före år 2030 enligt en ny forskningsstudie.