FN:s flygorgan har fastställt hållbarhetskriterier för flygbränslen

Flygplansmotor

Den Internationella civila luftfartsorganisationen (ICAO) har kommit överens om hållbarhetskriterier för klassificering av biobränslen. Nyhetssajten Ends Europe rapporterar att alternativa bränslen, för att klassas som hållbart enligt ICAO:kriterier, måste prestera 10 procent bättre gällande livscykelutsläpp än kerosin. 

Hållbarhetskriterierna har diskuterats inom ramen för interna förhandlingar om det globala klimatstyrmedlet för flyg, Corsia. EU har undantagit flygningar till och från EU från handeln med utsläppsrätter (ETS) fram till 2023 i väntan på ett globalt utsläppskompensationssystem är på plats. 


Omröstning i ICAO äventyrar flygets deltagande i EU:s utsläppshandel


ICAO har beslutat att gå vidare med sina planer att göra sitt eget globala klimatstyrmedel CORSIA till det enda tillåtna...

Flygplatser i fokus - om regionala flygplatsers betydelse


Den här rapporten är ett underlag, med fokus på de regionala flygplatserna och trafik på dessa, som kan vara till nytta för...

Trafikanalys yttrande över Biojet för flyget Betänkande av utredningen om styrmedel för att främja användning av biobränsle för flyget


Trafikanalys tillstyrker förslaget om att införa en långsiktig reduktionsplikt för flygfotogen.