FN:s flygorgan har fastställt hållbarhetskriterier för flygbränslen

Flygplansmotor

Den Internationella civila luftfartsorganisationen (ICAO) har kommit överens om hållbarhetskriterier för klassificering av biobränslen. Nyhetssajten Ends Europe rapporterar att alternativa bränslen, för att klassas som hållbart enligt ICAO:kriterier, måste prestera 10 procent bättre gällande livscykelutsläpp än kerosin. 

Hållbarhetskriterierna har diskuterats inom ramen för interna förhandlingar om det globala klimatstyrmedlet för flyg, Corsia. EU har undantagit flygningar till och från EU från handeln med utsläppsrätter (ETS) fram till 2023 i väntan på ett globalt utsläppskompensationssystem är på plats. 


Trafikanalys yttrande över Biojet för flyget Betänkande av utredningen om styrmedel för att främja användning av biobränsle för flyget


Trafikanalys tillstyrker förslaget om att införa en långsiktig reduktionsplikt för flygfotogen.

Är EU:s utsläppshandel för flyget hotad?


CORSIA är ett globalt marknadsbaserat styrmedel för att minska utsläppen av koldioxid från flyget. Pascal Canfin, ordföranden i...

Revisionsrapport: EU:s lagstiftning främjar modernisering av flygledningstjänsten, men mycket av EU-finansieringen hade inte behövts


Europeiska revisionsrätten har utvärderat EU:s arbete med införandet av SESAR, ett program för att harmonisera och modernisera...