FN:s flygorgan har fastställt hållbarhetskriterier för flygbränslen

Flygplansmotor

Den Internationella civila luftfartsorganisationen (ICAO) har kommit överens om hållbarhetskriterier för klassificering av biobränslen. Nyhetssajten Ends Europe rapporterar att alternativa bränslen, för att klassas som hållbart enligt ICAO:kriterier, måste prestera 10 procent bättre gällande livscykelutsläpp än kerosin. 

Hållbarhetskriterierna har diskuterats inom ramen för interna förhandlingar om det globala klimatstyrmedlet för flyg, Corsia. EU har undantagit flygningar till och från EU från handeln med utsläppsrätter (ETS) fram till 2023 i väntan på ett globalt utsläppskompensationssystem är på plats. 


Inblandning av hållbara bränslen även för långdistansflyg från EU?


Det europeiska flyget är delat i två läger huruvida ett eventuellt EU-krav på inblandning av hållbart bränsle i flygbränslet sk...