Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss

FN:s flygorgan har fastställt hållbarhetskriterier för flygbränslen

Flygplansmotor

Den Internationella civila luftfartsorganisationen (ICAO) har kommit överens om hållbarhetskriterier för klassificering av biobränslen. Nyhetssajten Ends Europe rapporterar att alternativa bränslen, för att klassas som hållbart enligt ICAO:kriterier, måste prestera 10 procent bättre gällande livscykelutsläpp än kerosin. 

Hållbarhetskriterierna har diskuterats inom ramen för interna förhandlingar om det globala klimatstyrmedlet för flyg, Corsia. EU har undantagit flygningar till och från EU från handeln med utsläppsrätter (ETS) fram till 2023 i väntan på ett globalt utsläppskompensationssystem är på plats. 


Kommissionen stärker sociala agendan inom luftfarten


Kommissionen har lämnat ett antal förslag för att stärka den sociala agendan inom luftfarten. Förslagen uppmärksammar bland ann...

Flyget behöver göra mer för att åtgärda miljö- och hälsoproblem


Den andra europeiska miljöforskningsrapporten (EAER) ger en uppdaterad utvärdering av luftfartssektorns miljöprestanda. Av...

Möjligt att beskatta inrikesflygets bränsle


Det är tankesmedjan Transport & Environment som har tittat närmare på Chicagokonventionen, EU ETS (EU:s handelssystem för...