Flygplansmotor

Den Internationella civila luftfartsorganisationen (ICAO) har kommit överens om hållbarhetskriterier för klassificering av biobränslen. Nyhetssajten Ends Europe rapporterar att alternativa bränslen, för att klassas som hållbart enligt ICAO:kriterier, måste prestera 10 procent bättre gällande livscykelutsläpp än kerosin. 

Hållbarhetskriterierna har diskuterats inom ramen för interna förhandlingar om det globala klimatstyrmedlet för flyg, Corsia. EU har undantagit flygningar till och från EU från handeln med utsläppsrätter (ETS) fram till 2023 i väntan på ett globalt utsläppskompensationssystem är på plats. 


EU-utskott önskar skärpningar för flyget inom utsläppshandeln


Europaparlamentets utskott för miljö, folkhälsa och livsmedelssäkerhet har godkänt Europeiska kommissionens förslag till...

Trängselavgifter inom den svenska luftfarten


Trafikanalys har ombetts att yttra sig över rapporten "Trängselavgifter inom den svenska luftfarten". Transportstyrelsen har...

Flygplatshavares kostnader för säkerhetskontroller


Trafikanalys har ombetts att yttra sig över promemorian om flygplatshavares kostnader för säkerhetskontroller. I denna föreslås...