EU-parlamentet vill tidsbegränsa undantaget från ETS för utomeuropeiska flygningar

Flygplansvinge

I dagsläget ingår luftfarten i det europeiska utsläppshandelssystemet ETS. Undantag görs dock för flygningar till eller från länder utanför EES-området (s.k. externa EES-flygningar).

EU-kommissionen har tidigare föreslagit att detta undantag ska fortsätta gälla "fram till dess att det finns tillräcklig klarhet i fråga om vilken typ av rättsliga instrument som ICAO antar för att genomföra den globala marknadsbaserade åtgärden, och instrumentets innehåll", och ministerrådet har ställt sig bakom detta förslag. Nu har även parlamentets miljöutskott behandlat kommissionens förslag, och meddelar att de är positiva till ett fortsatt undantag för externa EES-flygningar. Man vill dock avskaffa undantaget från och med år 2021, om det vid den tidpunkten inte finns ett "trovärdigt" globalt klimatstyrmedel på plats för flyget då. Utskottet vill också att de flygbolag som omfattas av ETS från och med år 2021 bara ska få 50 procent av sina utsläppsrätter gratis (idag gäller 85 procent).


Revisionsrapport: EU:s lagstiftning främjar modernisering av flygledningstjänsten, men mycket av EU-finansieringen hade inte behövts


Europeiska revisionsrätten har utvärderat EU:s arbete med införandet av SESAR, ett program för att harmonisera och modernisera...

Fler röster höjs inom EU för ökad beskattning av luftfarten


Tanken om att öka beskattningen av luftfarten, av klimatskäl, vinner allt mer gehör bland EU:s medlemsstater. I juni anordnade...

Yttrande över Scandinavian Mountains Airport begäran om att få bli en internationell unionsflygplats


Trafikanalys har yttrat sig över en begäran från Scandinavian Mountains Airport att få bli en internationell unionsflygplats.