Brittiska bolag varnar för stora störningar som en följd av Brexit

Flygplansmotor

Flyget är en sektor som är hårt reglerad, och därmed särskilt känslig för vad som beslutas – eller inte beslutas i Brexit-förhandlingarna. De brittiska flygbolagen är oroliga över att Storbritanniens utträde ur EU kan komma att leda till stora störningar i flygtrafiken mellan det egna landet och unionen.

Organisationen European Business Aviation Association (EBAA) menar att den enda Brexit-modellen som kan undvika ”major disruption” för flyget är om dagens regler och förhållanden får fortsätta gälla.

Enligt organisationen vore det bästa om Storbritannien kan få vara medlem i EEA, eller annars att man når en överenskommelse med EU motsvarande den befintliga flygöverenskommelsen mellan EU och Schweiz. Man ser dock detta som ett ”osannolikt scenario”.

I och med Brexit kan Storbritannien komma att uteslutas från Single European Sky och SESAR, och det finns också en risk att brittiska flygbolag förlorar sin status som ”community air carrier”, och därmed rätten att bedriva trafik inom EU.

Läs mer här.


Revisionsrapport: EU:s lagstiftning främjar modernisering av flygledningstjänsten, men mycket av EU-finansieringen hade inte behövts


Europeiska revisionsrätten har utvärderat EU:s arbete med införandet av SESAR, ett program för att harmonisera och modernisera...

Fler röster höjs inom EU för ökad beskattning av luftfarten


Tanken om att öka beskattningen av luftfarten, av klimatskäl, vinner allt mer gehör bland EU:s medlemsstater. I juni anordnade...

Yttrande över Scandinavian Mountains Airport begäran om att få bli en internationell unionsflygplats


Trafikanalys har yttrat sig över en begäran från Scandinavian Mountains Airport att få bli en internationell unionsflygplats.