Flygplansmotor

Flyget är en sektor som är hårt reglerad, och därmed särskilt känslig för vad som beslutas – eller inte beslutas i Brexit-förhandlingarna. De brittiska flygbolagen är oroliga över att Storbritanniens utträde ur EU kan komma att leda till stora störningar i flygtrafiken mellan det egna landet och unionen.

Organisationen European Business Aviation Association (EBAA) menar att den enda Brexit-modellen som kan undvika ”major disruption” för flyget är om dagens regler och förhållanden får fortsätta gälla.

Enligt organisationen vore det bästa om Storbritannien kan få vara medlem i EEA, eller annars att man når en överenskommelse med EU motsvarande den befintliga flygöverenskommelsen mellan EU och Schweiz. Man ser dock detta som ett ”osannolikt scenario”.

I och med Brexit kan Storbritannien komma att uteslutas från Single European Sky och SESAR, och det finns också en risk att brittiska flygbolag förlorar sin status som ”community air carrier”, och därmed rätten att bedriva trafik inom EU.

Läs mer här.


EU-utskott önskar skärpningar för flyget inom utsläppshandeln


Europaparlamentets utskott för miljö, folkhälsa och livsmedelssäkerhet har godkänt Europeiska kommissionens förslag till...

Trängselavgifter inom den svenska luftfarten


Trafikanalys har ombetts att yttra sig över rapporten "Trängselavgifter inom den svenska luftfarten". Transportstyrelsen har...

Flygplatshavares kostnader för säkerhetskontroller


Trafikanalys har ombetts att yttra sig över promemorian om flygplatshavares kostnader för säkerhetskontroller. I denna föreslås...