Fronter på flera lastbilar

Trafikanalys presenterade, den 4 juni 2012 resultaten från regeringsuppdraget om att redovisa ett kunskapsunderlag och nulägesanalys om transporter av gods.

Redovisningen, som består av en slutrapport och nio underlagsrapporter, samlar en stor mängd befintlig och ny kunskap om godstransportsystemet. Här kombineras tillgänglig statistik med forskningsresultat och andra kartläggningar. Den bild som växer fram analyseras i termer av godstransportsystemets relation till de transportpolitiska målen.

I rapporterna återfinns en beskrivning av godsflöden till och från Sverige, samt mellan olika regioner inom landet. Några av de slutsatser som diskuteras är följande:

  • Samhället är beroende av effektiva godstransporter
  • Trafikslagen kompletterar varandra
  • Lastbilstransporter har oftast korta körsträckor
  • Potentialen för överflyttningar mellan trafikslag kan vara begränsad
  • Utländska lastbilar dominerar gränspassagerna, men inte totalt sett
  • Kapacitets- och miljöproblem finns i storstadsområden. Utbudet begränsat i gles- och landsbygd
  • Godstransporter påverkar uppfyllelsen av de transportpolitiska målen

En viktig slutsats i rapporten är att kunskapen om godstransporterna inte är heltäckande. Det finns viktiga kunskapsluckor och befintliga data är delvis producerade i ett smalare syfte än att bidra till en förståelse på systemnivå.


Yttrande över betänkandet Godstransporter på väg – vissa frågeställningar kring ett nytt miljöstyrande system

Trafikanalys har lämnat följande yttrande över betänkandet Godstransporter på väg – vissa frågeställningar kring ett nytt...

Styrmedel för energieffektiva vägfordon

Denna promemoria utgör ett underlag i Trafikanalys uppdrag att ta fram underlag om transportområdet till den kommande...

Hur gamla är olika typer av vägfordon?

Av de svenskregistrerade fordonen i trafik är idag (2021) motorcyklarna allra äldst (20,3 år i genomsnitt) följt av tunga...