Ökade ekonomiska behov för vidmakthållande av transportinfrastruktur

Trafikanalys har i uppdrag att granska och följa upp Trafikverkets arbete med kostnadskontroll i samband med den nationella planen för transportinfrastruktur. Syftet med denna promemoria är att beskriva inom vilka områden de ekonomiska behoven för vidmakthållande har ökat mellan inriktningsunderlaget 2022–2033 och 2026–2037.
Läs/ladda ner publikation
I det nya inriktningsunderlaget redovisar Trafikverket ökade behov med totalt 70 miljarder kronor – 39 miljarder för väg och 31 miljarder för järnväg. Trafikanalys har valt att analysera dessa ökningar separat från eventuella minskningar för att tydligt visa var behoven har ökat. När underhåll, reinvesteringar och eftersatt underhåll analyseras tillsammans uppgår ökningen till 44 miljarder för väg och 45,2 miljarder för järnväg.
För vägar står ett ökat basunderhåll för den största ökningen (12,6 miljarder). För järnvägen är det främst eftersatt underhåll inom teknikområdena, el (18,5 miljarder) och signal (14,4 miljarder) som driver kostnaderna. Nya behov för klimatomställning och civil beredskap, som inte tidigare har redovisats separat, står för 13 miljarder kronor i ökade behov.
Förklaringar till ökade kostnader
Två huvudsakliga förklaringar till ökade behov är prisökningar på marknaden och att tidigare medel inte har motsvarat behoven i transportinfrastrukturen. En jämförelse med Trafikverkets driftindex visar dock att stora delar av kostnadsökningarna inte enbart kan förklaras av prisökningar. Också när både prisbild och tidigare underfinansiering vägs in, återstår delar av ökningen som oförklarad, vilket tyder på att det finns ytterligare orsaker bakom.
Bland dessa återfinns åldrande anläggningar, ökat slitage från mer trafik, samt ny teknik och nya krav. Både för väg och järnväg ser vi de bland de högsta relativa ökningarna av behoven för teknikområden och delområden som innehåller informationsteknologi. I ett samhälle som går mot alltmer digitalisering är det rimligt att tänka sig att även infrastrukturen blir mer digitaliserad och att de ekonomiska behoven på området kommer att öka än mer.