Buss vid bushållsplats

Den 1 oktober 2010 avreglerades persontrafiken på järnväg helt och 1 januari 2012 trädde den nya lagen om kollektivtrafik i kraft. Trafikanalys har regeringens uppdrag att utvärdera dessa två reformer. Arbetet ska avrapporteras årligen till regeringen och slutredovisas i december 2014.

Detta är den tredje årsrapporten. Det har nu gått två år sedan reformerna infördes. Det börjar hända saker på tågmarknaden. I Tågplan 2014 finns två helt nya snabbtågsoperatörer på sträckan Stockholm–Göteborg. Vad gäller den regionala kollektivtrafiken är slutsatsen ungefär densamma som för ett år sedan. Det finns ett begränsat intresse av att köra kommersiell trafik även om ett antal försök har gjorts. Det är svårt för rent kommersiell trafik att konkurrera med subventionerad trafik.

Läs mer här


Genomförande av vissa ändringar i direktivet om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa kollektivtrafiktjänster

Trafikanalys har ombetts att yttra sig över promemorian "Genomförande av vissa ändringar i direktivet om miljökrav vid...

Nya barriärer i kollektivtrafiken för personer med funktionsnedsättning

På uppdrag av Trafikanalys har Begripsam genomfört en användarundersökning av kollektivtrafik under coronapandemin bland person...

Remissvar på utredningen om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

Trafikanalys har lämnat ett yttrande över betänkande (SOU 2020:25) av Utredningen om ett nationellt biljettsystem för all...