Två händer håller i ett dokument

Trafikanalys redovisade den 2 maj 2012 sitt regeringsuppdrag om att utreda användningen och styrningen av anslaget för trafikavtal.

I rapporten beskrivs användningen och fördelningen av den statliga finansieringen av interregional kollektivtrafik under perioden 1999 – 2010 och vilka effekter statens insatser har haft på interregional tillgänglighet med kollektivtrafik.

Trafikanalys föreslår en helt ny modell för styrning och uppföljning av anslaget till trafikavtal. Trafikanalys bedömer vidare att färjetrafiken till Gotland i första hand bör ses som en ersättning för en fast förbindelse och motivmässigt skiljer sig avsevärt från annan upphandlad trafik. Trafikanalys förslag är därför att flytta medel för Gotlandstrafiken från övrig upphandlad trafik till utgiftsområde 22, anslag 1:1 Väghållning.

Bakgrund:
Anslaget för trafikavtal skapades 1999 genom att medel för interregional trafik på järnväg, ersättning till trafikhuvudmän för köp av viss kollektivtrafik och avtal om trafiken mellan Gotland och fastlandet samt flygtrafiken mellan Östersund och Umeå, som tidigare finansierats via olika anslag, fördes till ett gemensamt anslag. Sedan dess har en omfattande förändring av användningen av dessa medel ägt rum. Staten har valt att lämna en rad trafikupplägg, samtidigt som verksamheten har utökats på andra områden, exempelvis har ersättningen till flygtrafik och till färjetrafiken till Gotland ökat.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...