""

De transportmodeller som används för att planera och utvärdera åtgärder i transportsystemet förutsäger människors beteende med hjälp av data från resvaneundersökningar. I många länder har svarsfrekvensen i resvaneundersökningar gått ner.

I rapporten "Resvaneundersökningar som indata till persontransportmodeller – problem, möjligheter och framtida behov i Sverige och Norge" har ett flertal experter i Sverige och Norge intervjuats. I Norge används nyare resvaneundersökningar trots en mycket låg svarsfrekvens på strax under 20 procent. I Sverige har äldre data från år 2005/2006 använts trots att det finns nyare data med svarsfrekvens på knappt 40 procent.

Bland de intervjuade fanns en gemensam uppfattning om att resvanedata som ligger till grund för prognosmodeller inte bör vara äldre än 10-15 år. Trafikverket arbetar med att ta fram en ny modellversion baserat på resvanedata från 2005/2006 som planeras vara färdig att använda runt år 2020. I framtiden måste persontransportmodellerna anpassas till de nya förutsättningarna att få fram indata. Nya typer av data, så som Big data från exempelvis mobiltelefonnät, bedöms inte i nuläget kunna ersätta resvaneundersökningar som indata till personprognosmodeller.

Denna rapport är ett led i Trafikanalys uppdrag att följa den internationella utvecklingen av modeller för samhällsekonomiska analyser.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...