Transportmodeller - problem, möjligheter och framtida behov i Sverige och Norge

""

De transportmodeller som används för att planera och utvärdera åtgärder i transportsystemet förutsäger människors beteende med hjälp av data från resvaneundersökningar. I många länder har svarsfrekvensen i resvaneundersökningar gått ner.

I rapporten "Resvaneundersökningar som indata till persontransportmodeller – problem, möjligheter och framtida behov i Sverige och Norge" har ett flertal experter i Sverige och Norge intervjuats. I Norge används nyare resvaneundersökningar trots en mycket låg svarsfrekvens på strax under 20 procent. I Sverige har äldre data från år 2005/2006 använts trots att det finns nyare data med svarsfrekvens på knappt 40 procent.

Bland de intervjuade fanns en gemensam uppfattning om att resvanedata som ligger till grund för prognosmodeller inte bör vara äldre än 10-15 år. Trafikverket arbetar med att ta fram en ny modellversion baserat på resvanedata från 2005/2006 som planeras vara färdig att använda runt år 2020. I framtiden måste persontransportmodellerna anpassas till de nya förutsättningarna att få fram indata. Nya typer av data, så som Big data från exempelvis mobiltelefonnät, bedöms inte i nuläget kunna ersätta resvaneundersökningar som indata till personprognosmodeller.

Denna rapport är ett led i Trafikanalys uppdrag att följa den internationella utvecklingen av modeller för samhällsekonomiska analyser.

Läs hela rapporten


Fortsatt hög export av begagnade personbilar 2019


Under 2019 uppgick antalet exporterade begagnade personbilar till 117 416. Det är en ökning med 11 procent jämfört med föregåen...

Missnöjet med mobilitetspaketet växer


Antalet länder som motsätter sig EU:s mobilitetspaket ökade från sex till nio när transportministrarna i Bulgarien, Ungern,...

Konsekvenser av reseavdraget ska utredas


Trafikanalys har fått i uppdrag att göra en fördjupad analys av vissa frågor i reseavdragskommitténs förslag i betänkandet...