Transportmodeller - problem, möjligheter och framtida behov i Sverige och Norge

""

De transportmodeller som används för att planera och utvärdera åtgärder i transportsystemet förutsäger människor beteende med hjälp av data från resvaneundersökningar. I många länder har svarsfrekvensen i resvanundersökningar gått ner.

I rapporten "Resvaneundersökningar som indata till persontransportmodeller – problem, möjligheter och framtida behov i Sverige och Norge" har ett flertal experter i Sverige och Norge intervjuats. I Norge används nyare resvaneundersökningar trots en mycket låg svarsfrekvens på strax under 20 procent. I Sverige har äldre data från år 2005/2006 använts trots att det finns nyare data med svarsfrekvens på knappt 40 procent.

Bland de intervjuade fanns en gemensam uppfattning om att resvanedata som ligger till grund för prognosmodeller inte bör vara äldre än 10-15 år. Trafikverket arbetar med att ta fram en ny modellversion baserat på resvanedata från 2005/2006 som planeras vara färdig att använda runt år 2020. I framtiden måste persontransportmodellerna anpassas till de nya förutsättningarna att få fram indata. Nya typer av data, så som Big data från exempelvis mobiltelefonnät, bedöms inte i nuläget kunna ersätta resvaneundersökningar som indata till personprognosmodeller.

Denna rapport är ett led i Trafikanalys uppdrag att följa den internationella utvecklingen av modeller för samhällsekonomiska analyser.

Läs hela rapporten


Produktionen av elbilar tillräcklig för att nå EU:s krav på biltillverkare


Biltillverkarnas framtidsplaner visar att produktionen av elbilar kommer att öka sexfaldigt under perioden 2019 till 2025. Enli...

Dieselgate kan ta ny fart efter tyskt domslut


Volkswagen riskerar att få möta ett antal nya juridiska klagomål efter att en regional domstol beslutade att uppdateringen av e...

Nya kunskaper om lastbilars transporter i urbana miljöer


Trafikanalys har tagit fram ett nytt kunskapsunderlag om tunga och lätta lastbilars transporter med fokus på urbana miljöer....