Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss
Tre par ben på övergångsställe

Metoder för geografiska tillgänglighetsanalyser i transportsystemet

Enligt de transportpolitiska målen är transportsystemets funktion att skapa en tillgänglighet som ska gälla medborgare och näringsliv i hela landet. För att ge beslutsfattare underlag om tillgänglighetens utveckling behövs förbättrade analyser i måluppföljningen. Tillgänglighetsanalyser har hittills begränsats av bland annat oklara definitioner, brist på analysverktyg och begränsad datatillgång, inte minst med tillräcklig geografisk upplösning.

Myndigheterna Trafikanalys och Tillväxtanalys fick i december 2011 ett gemensamt regeringsuppdrag att utveckla uppföljningen av tre preciseringar av de transportpolitiska målen samt att öka kunskapen kring sambandet mellan tillgänglighet, näringslivet konkurrenskraft och regional utvecklingskraft. Detta PM redovisar en del av utvecklingsarbetet. Syftet har varit att presentera olika sätt att mäta den geografiska tillgängligheten, utveckla nya mått och ge underlag för en utvecklad uppföljning av de transportpolitiska målen.

Detta PM utgör ett underlag till redovisningen av ovan nämnda regeringsuppdrag, men kan också läsas fristående.




Självkörande fordon och effekter på de transportpolitiska målen


Det finns ett stort intresse för självkörande fordon i samhället och förväntningarna på ökad trafiksäkerhet och bättre...

Skogsindustrin och kostnader för lastbilstransporter - en faktorefterfrågeanalys


I denna promemoria undersöks hur känsliga företag inom skogsindustrin är för förändringar i kostnader för olika insatsfaktorer,...

Kommissionen presenterade direktiv för fordonsutsläpp


EU-kommissionen har den 8 november presenterat sitt lagförslag med nya riktvärden för koldioxidutsläpp från nya fordon, som ska...