Tre par ben på övergångsställe

Enligt de transportpolitiska målen är transportsystemets funktion att skapa en tillgänglighet som ska gälla medborgare och näringsliv i hela landet. För att ge beslutsfattare underlag om tillgänglighetens utveckling behövs förbättrade analyser i måluppföljningen. Tillgänglighetsanalyser har hittills begränsats av bland annat oklara definitioner, brist på analysverktyg och begränsad datatillgång, inte minst med tillräcklig geografisk upplösning.

Myndigheterna Trafikanalys och Tillväxtanalys fick i december 2011 ett gemensamt regeringsuppdrag att utveckla uppföljningen av tre preciseringar av de transportpolitiska målen samt att öka kunskapen kring sambandet mellan tillgänglighet, näringslivet konkurrenskraft och regional utvecklingskraft. Detta PM redovisar en del av utvecklingsarbetet. Syftet har varit att presentera olika sätt att mäta den geografiska tillgängligheten, utveckla nya mått och ge underlag för en utvecklad uppföljning av de transportpolitiska målen.

Detta PM utgör ett underlag till redovisningen av ovan nämnda regeringsuppdrag, men kan också läsas fristående.


VTI:s utredning av mål om ökad andel cykling i Sverige

Trafikanalys har lämnat ett remissvar på VTI:s utredning av mål om ökad andel cykling i Sverige.

Tillfälligt sänkt skatt på drivmedel och sänkt skatt på bränslen i viss värmeproduktion

Trafikanalys har yttrat sig över promemorian Tillfälligt sänkt skatt på drivmedel och sänkt skatt på bränslen i viss värmeprodu...

Bibehållet reseavdrag med vissa förstärkningar för arbetsresor med bil

Trafikanalys har lämnat följande yttrande över promemorian Bibehållet reseavdrag med vissa förstärkningar för arbetsresor med...