Metoder för geografiska tillgänglighetsanalyser i transportsystemet

Tre par ben på övergångsställe

Enligt de transportpolitiska målen är transportsystemets funktion att skapa en tillgänglighet som ska gälla medborgare och näringsliv i hela landet. För att ge beslutsfattare underlag om tillgänglighetens utveckling behövs förbättrade analyser i måluppföljningen. Tillgänglighetsanalyser har hittills begränsats av bland annat oklara definitioner, brist på analysverktyg och begränsad datatillgång, inte minst med tillräcklig geografisk upplösning.

Myndigheterna Trafikanalys och Tillväxtanalys fick i december 2011 ett gemensamt regeringsuppdrag att utveckla uppföljningen av tre preciseringar av de transportpolitiska målen samt att öka kunskapen kring sambandet mellan tillgänglighet, näringslivet konkurrenskraft och regional utvecklingskraft. Detta PM redovisar en del av utvecklingsarbetet. Syftet har varit att presentera olika sätt att mäta den geografiska tillgängligheten, utveckla nya mått och ge underlag för en utvecklad uppföljning av de transportpolitiska målen.

Detta PM utgör ett underlag till redovisningen av ovan nämnda regeringsuppdrag, men kan också läsas fristående.


Remissvar: Merkostnad vid besiktning av gasbil


Trafikanalys har ombetts att yttra sig över promemorian om merkostnad vid besiktning av gasbil. Myndigheten är i grunden positi...

Yttrande över promemorian Skattelättnad för arbetsresor – ett enklare och färdmedelsneutralt regelverk


Trafikanalys har anmodats att lämna synpunkter på kapitel 5 i rubricerad promemoria, samt givits möjlighet att lämna nya...

Yttrande över promemorian Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade bilar


Trafikanalys har anmodats att lämna synpunkter på Finansdepartementets förslag till ändrad nedsättning av förmånsvärdet för...