Korttidsprognoser för den svenska vägfordonsflottan – metoder och antaganden

""

Trafikanalys har i uppdrag att göra korttidsprognoser för fordonsflottans utveckling för de kommande tre åren. Prognoserna görs för personbilar, samt lätta och tunga lastbilar. 

Korttidsprognoserna omfattar bland annat antal fordon i trafik och fordonsegenskaperna drivmedelsfördelning, utsläppsklass, genomsnittliga koldioxidutsläpp i nyregistreringen, andel fordon i trafik som är tre år eller yngre samt hur de fördelar sig på drivmedel.

Nytt för 2018 är att Trafikanalys genomfört prognoser för leasing bland personbilar. Korttidsprognoserna för tunga lastbilar omfattar fordonsegenskaperna drivmedelsfördelning, utsläppsklass, ägarkategori och vikt fördelat på antal axlar. Denna promemoria beskriver metod, bedömningar och antaganden för kortidsprognoserna, resultaten återfinns i en separat tabellbilaga.

Prognoserna för åren 2018–2021 visar på en fortsatt ökad nyregistrering av personbilar, samt lätta och tunga lastbilar. På personbilssidan fortsätter nyregistreringen av dieselbilar att minska till följd av försämrat utbud av modeller och att drivmedlet har ifrågasatts den senaste tiden i samband med utsläppsskandalen och förslag på införande av miljözoner. Nyregistreringen av laddbara fordon bedöms fortsätta att öka, både i absoluta tal såväl som i andelar av nyregistreringen, fram till 2021. Majoriteten av dessa bilar bedöms dock vara laddhybrider.

PM


På väg mot säkrare bilar och färre trafikdöda


Från och med mitten av 2022 ska alla nya bilar som släpps ut på EU-marknaden utrustas med avancerade säkerhetssystem enligt ett...

Stadsjeeparnas popularitet hotar globala klimatmål


Internationella energirådet (IEA) varnar för att det ökade antalet stadsjeepar motverkar de koldioxidminskningar som uppkommer...

Yttrande över Boverkets rapport "Nya krav på laddinfrastruktur för laddfordon"


Boverket har haft regeringens uppdrag att föreslå hur ändringarna i det så kallade energiprestandadirektivet (2013/31/EU) ska...