Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss

Infrastruktur, transporter och stabilisering av BNP-svängningar

Planskild korsning

I den här studien analyseras om och hur olika typer av investeringar i infrastruktur kan påverka/stimulera BNP:s utveckling på kort och lång sikt. De stimulansvariabler som inkluderas är; investeringar i byggnader och anläggningar, summan av väginvesteringar och vägunderhåll, väginvesteringar och vägunderhåll separat, samt järnvägarnas förädlingsvärde.

Analysen utgår från att kortsiktig stabilisering av BNP är möjlig om de mycket kortsiktiga rörelserna i någon eller flera av stimulansvariablerna kausalt påverkar de mycket kortsiktiga rörelserna i BNP. Denna kausala påverkan måste också ha en tydlig riktning (positiv eller negativ). Om däremot, stimulansvariablerna påverkar BNP på lång sikt bidrar åtgärder i infrastruktur till att förbättra förutsättningarna för tillväxt.

I studien används tre tidsserier: (i) 1906-2006, (ii) 1906-1950, samt (iii) 1950-2006. Genom att jämföra resultaten för perioderna (ii) och (iii) kan analysen klargöra om sambanden har förändrats mellan 1900-talets första och andra hälft.

Läs mer här


Långsam tillväxt av elektriska bussar i europeiska städer


Helt elektrifierade bussar utgör enbart 9 procent av försäljningen av stadsbussar inom EU. Det höga inköpspriset är det främsta...

Parlamentet godkänner förslag till nya regler för vägavgifter


Europaparlamentet godkände den 25 oktober en ny reglering av vägavgifter som syftar till att minska koldioxidutsläppen.

Västeuropa sopar smutsiga dieselbilar under polska mattan


Under 2017 exporterades 350 000 begagnade dieselbilar från Tyskland till Polen. En drivkraft är den dåliga luftkvalitén i många...