Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss

Infrastruktur, transporter och stabilisering av BNP-svängningar

Planskild korsning

I den här studien analyseras om och hur olika typer av investeringar i infrastruktur kan påverka/stimulera BNP:s utveckling på kort och lång sikt. De stimulansvariabler som inkluderas är; investeringar i byggnader och anläggningar, summan av väginvesteringar och vägunderhåll, väginvesteringar och vägunderhåll separat, samt järnvägarnas förädlingsvärde.

Analysen utgår från att kortsiktig stabilisering av BNP är möjlig om de mycket kortsiktiga rörelserna i någon eller flera av stimulansvariablerna kausalt påverkar de mycket kortsiktiga rörelserna i BNP. Denna kausala påverkan måste också ha en tydlig riktning (positiv eller negativ). Om däremot, stimulansvariablerna påverkar BNP på lång sikt bidrar åtgärder i infrastruktur till att förbättra förutsättningarna för tillväxt.

I studien används tre tidsserier: (i) 1906-2006, (ii) 1906-1950, samt (iii) 1950-2006. Genom att jämföra resultaten för perioderna (ii) och (iii) kan analysen klargöra om sambanden har förändrats mellan 1900-talets första och andra hälft.

Läs mer här


Yttrande över revidering av Göteborgsbilagan i lag om trängselskatt


Trafikanalys har anmodats att yttra sig över ett förslag till förändrad trängselskatt i Göteborg till följd av att Marieholmstu...

Europaparlamentet välkomnar fokus på förarlösa bilar


Europaparlamentet välkomnar Kommissionens fokus på förarlösa bilar, men efterlyser ytterligare ansträngningar för att garantera...

Tydligare, rättvisare och mer tillämpbara regler för lastbilsförare


Europeiska unionsrådet har enats kring en ståndpunkt kring förändringar av reglerna inom vägtransportsektorn gällande bland ann...