Infrastruktur, transporter och stabilisering av BNP-svängningar

Planskild korsning

I den här studien analyseras om och hur olika typer av investeringar i infrastruktur kan påverka/stimulera BNP:s utveckling på kort och lång sikt. De stimulansvariabler som inkluderas är; investeringar i byggnader och anläggningar, summan av väginvesteringar och vägunderhåll, väginvesteringar och vägunderhåll separat, samt järnvägarnas förädlingsvärde.

Analysen utgår från att kortsiktig stabilisering av BNP är möjlig om de mycket kortsiktiga rörelserna i någon eller flera av stimulansvariablerna kausalt påverkar de mycket kortsiktiga rörelserna i BNP. Denna kausala påverkan måste också ha en tydlig riktning (positiv eller negativ). Om däremot, stimulansvariablerna påverkar BNP på lång sikt bidrar åtgärder i infrastruktur till att förbättra förutsättningarna för tillväxt.

I studien används tre tidsserier: (i) 1906-2006, (ii) 1906-1950, samt (iii) 1950-2006. Genom att jämföra resultaten för perioderna (ii) och (iii) kan analysen klargöra om sambanden har förändrats mellan 1900-talets första och andra hälft.

Läs mer här


Yttrande över promemorian Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade bilar


Trafikanalys har anmodats att lämna synpunkter på Finansdepartementets förslag till ändrad nedsättning av förmånsvärdet för...

Yttrande över SOU 2021:73 Regler för statliga elvägar


Trafikanalys har lämnat ett yttrande över SOU 2021:73 Regler för statliga elvägar. Myndigheten lämnar synpunkter avseende...

Behov av förenklade regler för eldrivna enpersonsfordon


Trafikanalys har yttrat sig över utredningen "Behov av förenklade regler för eldrivna enpersonsfordon" från Transportstyrelsen.