Haverikommissionens rekommendationer tas om hand

Två händer håller i ett dokument

Transportmyndigheternas arbete med att ta emot och genomföra åtgärder som föreslås i rekommendationer från Statens haverikommission fungerar förhållandevis bra. Det visar Trafikanalys rapport "Följer transportmyndigheterna Haverikommissionens rekommendationer?" I rapporten pekas också flera områden med förbättringspotential ut.

Sedan den 1 januari 2011 har Statens haverikommission lämnat 102 rekommendationer till Transportstyrelsen, Trafikverket, Luftfartsverket och Sjöfartsverket. Rekommendationerna pekar på områden där olycksutredningar har visat att åtgärder av någon form behövs.

– Syftet med utredningarna och rekommendationerna är att lära för att kunna genomföra säkerhetsförbättringar. Vi ville undersöka vad som händer med rekommendationerna, säger Anna Ullström, projektledare för studien.

I rapporten presenteras en kartläggning av rekommendationerna och transportmyndigheternas rutiner för att hantera och följa upp dessa rekommendationer diskuteras. Ett antal förbättringsområden, som rör både rekommendationernas utformning, hanteringen av rekommendationerna och uppföljningen av genomförda åtgärder, presenteras.

– Transportstyrelsen är mottagare av det stora flertalet av rekommendationerna. De skulle kunna utveckla sitt arbete ytterligare, t.ex. när det gäller uppföljningsarbetet och kontakter med andra aktörer, fortsätter Anna Ullström.

I rapporten konstateras också att ingen myndighet idag har ett ansvar för att följa upp effekterna av de åtgärder som genomförs. Det föreslås även att Transportstyrelsens verktyg för att hantera rekommendationer ses över.

Studien är utförd av MTO Säkerhet på uppdrag av Trafikanalys.

Läs rapporten:


Kommissionen reviderar systemet för rapportering av koldioxidutsläpp från fartyg


Kommissionens reviderar systemet för att följa, rapportera och verifiera utsläpp av koldioxid från fartyg. Förslaget syftar til...

Sjöfartsstödets effekter 2017


Denna rapport är en uppföljning av sjöfartsstödets effekter på rederierna år 2017. Fokus ligger på de ekonomiska och finansiell...

Ny rapport om miljövänlig sjöfart: batteridrift är bäst för fossilfri EU-flotta till 2050


Det är Transport & Environment som tagit fram en färdplan för att göra den europeiska flottan fossilfri. I rapporten framhålls...