Copenhagen Economics: Svensk sjöfarts konkurrenssituation

Skepp i horisonten

Globalt sett har det senaste decenniet präglats av en stark sjöfartskonjunktur. I takt med detta har svenska rederier växt, både i termer av kapacitet och antal fartyg. Samtidigt har andelen svenskflaggade fartyg minskat och i dag seglar mer än 85 procent av de svenskkontrollerade fartygen under utländsk flagg.

Trenden av utflaggning är speciellt märkbar efter 2008 då sjöfartssektorn, precis som många andra näringar, påverkats av finanskrisen. I denna rapport undersöker vi orsakerna till den observerade utvecklingen. Till skillnad från tidigare rapporter som fokuserat på sjöfartssektorn som helhet går vi i denna rapport ett steg längre och ser på utvecklingen inom sektorns olika delsegment.


Sjöfartsstödets effekter 2018


Trafikanalys konstaterar att sjöfartsstödet 2018 fortsatt hade stor betydelse för den svenska rederinäringen. I genomsnitt...

Växthusgasutsläpp från internationell sjöfart som utgått från Sverige


De senaste åren har den nationella rapporteringen av växthusgasutsläpp pekat på en kraftig ökning av utsläpp från utrikes...

Minskade svavelutsläpp från sjöfart på Medelhavet


Länderna kring Medelhavet har enats om att minska utsläppen av svavel från sjöfarten genom att göra Medelhavet till ett utsläpp...