Copenhagen Economics: Svensk sjöfarts konkurrenssituation

Skepp i horisonten

Globalt sett har det senaste decenniet präglats av en stark sjöfartskonjunktur. I takt med detta har svenska rederier växt, både i termer av kapacitet och antal fartyg. Samtidigt har andelen svenskflaggade fartyg minskat och i dag seglar mer än 85 procent av de svenskkontrollerade fartygen under utländsk flagg.

Trenden av utflaggning är speciellt märkbar efter 2008 då sjöfartssektorn, precis som många andra näringar, påverkats av finanskrisen. I denna rapport undersöker vi orsakerna till den observerade utvecklingen. Till skillnad från tidigare rapporter som fokuserat på sjöfartssektorn som helhet går vi i denna rapport ett steg längre och ser på utvecklingen inom sektorns olika delsegment.


Yttrande över Trafikverkets rapport Analys av alternativa modeller för färjetrafik till Gotland


Trafikanalys har anmodats att yttra sig över Trafikverkets rapport om alternativa modeller för upphandling av färjetrafik till...

Sjöfartsstödets effekter 2020


För att möta den internationella regelverkskonkurrens som råder för sjöfartsnäringen ger Sverige, under vissa villkor, ett s.k....

Svensk sjöfarts internationella konkurrenssituation 2021


Syftet med denna rapport är att beskriva den svenska sjöfartens internationella konkurrens­situation med fokus på år 2020. Meda...