Copenhagen Economics: Svensk sjöfarts konkurrenssituation

Skepp i horisonten

Globalt sett har det senaste decenniet präglats av en stark sjöfartskonjunktur. I takt med detta har svenska rederier växt, både i termer av kapacitet och antal fartyg. Samtidigt har andelen svenskflaggade fartyg minskat och i dag seglar mer än 85 procent av de svenskkontrollerade fartygen under utländsk flagg.

Trenden av utflaggning är speciellt märkbar efter 2008 då sjöfartssektorn, precis som många andra näringar, påverkats av finanskrisen. I denna rapport undersöker vi orsakerna till den observerade utvecklingen. Till skillnad från tidigare rapporter som fokuserat på sjöfartssektorn som helhet går vi i denna rapport ett steg längre och ser på utvecklingen inom sektorns olika delsegment.


Sjöfartsstödets effekter 2019


Trafikanalys kan konstatera att sjöfartsstödet 2019 fortsatt hade stor betydelse för den svenska rederinäringen. De stödmottaga...

Planer på att införliva sjöfarten i EU:s handelssystem med utsläppsrätter väcker motstånd


Sjöfarten protesterar mot planerna på att införliva sjöfartssektorn i EU:s handelssystem med utsläppsrätter (EU ETS). Sjöfarten...