""

Trafikanalys har anmodats att lämna yttrande över förändringar i Transportstyrelsens föreskrifter för avgifter (TSFS 2016:105). Trafikanalys anser att Transportstyrelsens gemensamma principer för sin kostnadsfördelning och avgiftssättning är rimlig.

Trafikanalys ser positivt på att Transportstyrelsen har utvecklat sina konsekvens­beskrivningar av avgiftsförändringarna. Kostnadseffekterna på kollektivet som helhet och i genomsnitt per företag inom respektive trafikslag eller delområde är viktiga punkter som alltid bör ingå i konsekvensbedömningen. En jämförelse kan göras med kostnaden per beslut som redovisas i Transportstyrelsens årsredovisningar.

En bedömning av vilka incitament avgifts­förändringarna kan medföra möjliggör en förenklad prognos av de långsiktiga effekterna. Bedömningarna av effekterna på företagens verksamhet skulle tjäna på att utvecklas till en bedömning av effekterna på de transportpolitiska målen.


Fördel vägtransporter

Forskning, innovation och kompetensförsörjning är trafikslagsspecifika frågor i transportsektorn. Vägtransporter dominerar...

Ett uppdrag för bättre klimat

I mars 2021 beslutade regeringen att Trafikanalys skulle få i uppdrag att leda arbetet med att ta fram analyser och underlag so...

Transportsektorn kan nå klimatmål men fler styrmedel krävs

Målet att minska utsläppen av växthusgaser från inrikes transporter till 2030 kan nås - men det är angeläget att beslutade...