Yttrande över avskaffad tidsomställning baserat på säsong

Ankommande resenärer med tåg

EU-kommissionen har föreslagit att tidsomställningen mellan sommar- och vintertid avskaffas. Medlemsstaterna behåller behörigheten att besluta om sin standardtid, och om de på permanent basis kommer att byta standardtid till den som motsvarar deras sommartid eller tillämpa sin nuvarande standardtid.

Trafikanalys kan inte finna något transportpolitiskt skäl att motsätta sig kommissionens förslag. Ett avskaffande av tidsomställningen innebär snarast vissa fördelar för tidtabellsburen trafik. Det uppkommer inga oklarheter hos passagerarna, tågbolagen eller Trafikverket om tågens avgångstider och när tidsomställningen i praktiken äger rum.

Inom den del av färjetrafiken som saknar schemalagda nattuppehåll brukar tidsomställningen på våren hanteras genom att öka fartygets hastighet för att kunna hålla tidtabellen. De ökade bunkerkostnader och ökade utsläpp som detta förfarande medför försvinner vid tidsomställningens avskaffande. 

En möjlig farhåga är att medlemsstaternas möjlighet att själva välja standardtid skulle resultera i ett "lapptäcke" av olika standardtider. Det skulle på marginalen kunna vara lite otympligt för resenärer i samband med internationellt resande. Men en sådan situation ligger knappast i medlemsstaternas intresse och borde kunna undvikas genom dialog.

Hela remissyttrandet


Uppföljning av de transportpolitiska målen 2021


Coronapandemin hade en stor påverkan på transportsystemet under 2020, framför allt vad gäller resandet. Transporternas utsläpp ...

Andelen förnybar elektricitet har aldrig varit större i EU:s energimix


Andelen el som produceras från förnybar energi i EU:s energimix (39%) översteg andelen fossila bränslen (36%) år 2020 för först...

EU:s utsläppsrätter utvidgas till väg- och byggsektorn?


Enligt energikommissionären Kadri Simson kommer den pågående översynen av EU:s system med utsläppsrätter resultera i att även...