Ankommande resenärer med tåg

EU-kommissionen har föreslagit att tidsomställningen mellan sommar- och vintertid avskaffas. Medlemsstaterna behåller behörigheten att besluta om sin standardtid, och om de på permanent basis kommer att byta standardtid till den som motsvarar deras sommartid eller tillämpa sin nuvarande standardtid.

Trafikanalys kan inte finna något transportpolitiskt skäl att motsätta sig kommissionens förslag. Ett avskaffande av tidsomställningen innebär snarast vissa fördelar för tidtabellsburen trafik. Det uppkommer inga oklarheter hos passagerarna, tågbolagen eller Trafikverket om tågens avgångstider och när tidsomställningen i praktiken äger rum.

Inom den del av färjetrafiken som saknar schemalagda nattuppehåll brukar tidsomställningen på våren hanteras genom att öka fartygets hastighet för att kunna hålla tidtabellen. De ökade bunkerkostnader och ökade utsläpp som detta förfarande medför försvinner vid tidsomställningens avskaffande. 

En möjlig farhåga är att medlemsstaternas möjlighet att själva välja standardtid skulle resultera i ett "lapptäcke" av olika standardtider. Det skulle på marginalen kunna vara lite otympligt för resenärer i samband med internationellt resande. Men en sådan situation ligger knappast i medlemsstaternas intresse och borde kunna undvikas genom dialog.


Regeringsinitiativ med relevans för klimatplansuppdraget


Trafikanalys har, inför regeringens kommande klimatpolitiska handlingsplan, i uppdrag att ta fram underlag med analyser och...

Ny studie om omlastningsmöjligheter för intermodala transporter


Europeiska kommissionen har publicerat en studie som analyserar olika omlastningsmöjligheter för att åstadkomma konkurrenskraft...

EU-utskott stödjer förslag om social klimatfond


Europaparlamentets utskott för miljö, folkhälsa och livsmedelssäkerhet stödjer Europeiska kommissionens förslag att skapa en fo...