Yttrande över avskaffad tidsomställning baserat på säsong

Ankommande resenärer med tåg

EU-kommissionen har föreslagit att tidsomställningen mellan sommar- och vintertid avskaffas. Medlemsstaterna behåller behörigheten att besluta om sin standardtid, och om de på permanent basis kommer att byta standardtid till den som motsvarar deras sommartid eller tillämpa sin nuvarande standardtid.

Trafikanalys kan inte finna något transportpolitiskt skäl att motsätta sig kommissionens förslag. Ett avskaffande av tidsomställningen innebär snarast vissa fördelar för tidtabellsburen trafik. Det uppkommer inga oklarheter hos passagerarna, tågbolagen eller Trafikverket om tågens avgångstider och när tidsomställningen i praktiken äger rum.

Inom den del av färjetrafiken som saknar schemalagda nattuppehåll brukar tidsomställningen på våren hanteras genom att öka fartygets hastighet för att kunna hålla tidtabellen. De ökade bunkerkostnader och ökade utsläpp som detta förfarande medför försvinner vid tidsomställningens avskaffande. 

En möjlig farhåga är att medlemsstaternas möjlighet att själva välja standardtid skulle resultera i ett "lapptäcke" av olika standardtider. Det skulle på marginalen kunna vara lite otympligt för resenärer i samband med internationellt resande. Men en sådan situation ligger knappast i medlemsstaternas intresse och borde kunna undvikas genom dialog.

Hela remissyttrandet


Klimatdeklaration av långväga resor


Regeringen har gett Trafikanalys i uppdrag att lämna förslag på hur det kan göras obligatoriskt att redovisa klimatpåverkan i...

117 miljoner euro satsas på 39 utvalda TEN-T projekt


EU investerar över 117 miljoner euro i 39 transportprojekt som syftar till att bygga ”missing links” med ett fokus på hållbara...

Nya riktlinjer för utveckling av hållbara urbana mobilitetsplaner


Flera städer inom EU använder urbana mobilitetsplaner som ett verktyg att tillgodose människors och företags rörlighetsbehov i...