Transportpolitiska mål på regional och lokal nivå

Planskild korsning

Trafikanalys har låtit genomföra en översiktlig kartläggning av transportpolitiska målformuleringar på regional och kommunal nivå. Den visar bland annat att samtliga län nämner de nationella transportpolitiska målen, men att i vilken utsträckning de anges vara en central del av planeringen varierar.

I regeringens proposition Mål för framtidens resor och transporter (2008/09:93), som antogs av Riksdagen 2009, framgår att dåvarande regeringen hade som ambition att de transportpolitiska målen skulle kunna vara en utgångspunkt även för regionala och lokala målformuleringar samt uppmuntra till transportpolitiskt engagemang bland olika aktörer i kommuner och regioner samt i näringslivet.

I Förordning om länsplaner för regional transportinfrastruktur framgår också, sedan 2010, att planen ska innehålla en bedömning som innefattar redovisning av inverkan på de transportpolitiska målen. Idag saknas dock övergripande kunskap om hur upprättare av länsplaner och trafikplanerare på kommunal nivå arbetar med transportpolitiska mål. Trafikanalys har därför låtit genomföra en översiktlig kartläggning av transportpolitiska målformuleringar på regional och kommunal nivå.

Kartläggningen har utförts av Ramböll och visar bland annat att:

  • Samtliga län arbetar med någon form av målstyrning, men i vissa fall används beskrivningar av prioriterade utvecklingsområden istället för målformuleringar liknande de som används på nationell nivå.
  • Samtliga län nämner de nationella transportpolitiska målen, men i vilken utsträckning de anges vara en central del av planeringen varierar. Endast 7 av 21 län anger tydligt att de nationella målen är mål som ska uppfyllas av regionen.
  • Ungefär hälften av länen har mål som bedöms ligga inom den nationella målstrukturen, men där målen är uttryckta på annat sätt än i propositionen.
  • Fyra av fem län har formulerat egna mål som bedöms ligga utanför den nationella målstrukturen.
  • Bland de sex undersökta kommunala och regionala förvaltningarna i Göteborg, Karlstad, Malmö, Stockholm och Örebro kommun följer samtliga i stor utsträckning den nationella målstrukturen. Samtliga förvaltningar tar upp de nationella målen i de dokument som studerats.
  • Då kommuner undersöks framträder trygghet, säkerhet och tillförlitlighet som viktiga nyckelord medan länen i större utsträckning framhåller tillgänglighet mellan regioner och övergripande miljömål.

Läs mer om Trafikanalys uppdrag att se över transportpolitikens preciseringar och måluppföljning.

Här hittar du redovisningen


Klimatdeklaration av långväga resor


Regeringen har gett Trafikanalys i uppdrag att lämna förslag på hur det kan göras obligatoriskt att redovisa klimatpåverkan i...

117 miljoner euro satsas på 39 utvalda TEN-T projekt


EU investerar över 117 miljoner euro i 39 transportprojekt som syftar till att bygga ”missing links” med ett fokus på hållbara...

Nya riktlinjer för utveckling av hållbara urbana mobilitetsplaner


Flera städer inom EU använder urbana mobilitetsplaner som ett verktyg att tillgodose människors och företags rörlighetsbehov i...