Internationell ekonomi, handel och svenska godstransporter

Lastning av container på fartyg

I den här skriften redovisas ett projekt som har använt traditionella handelsmodeller för att kvantifiera den svenska handelns reaktion på olika omvärldsförändringar. Effekter har beräknats för olika varugrupper indelade efter varornas genomsnittliga värde per viktenhet.

Kriser isolerade till mindre länder, exempelvis Grekland, Irland eller Portugal, beräknas ge små eller inga effekter på transportmarknaden. Geografiskt mer omfattande kriser kan emellertid, i alla fall temporärt, sänka transportbehovet rejält.
 
Projektet har också visat att omvärldsförändringar, som inverkar på svensk varuhandel, kan påverka transportmarknaden på vitt skilda sätt beroende på var de har sitt ursprung. Transportkostnadsförändringar ger implicit en geografisk fördelad effekt på handeln och påverkar dessutom olika varutyper på olika sätt.

Resultaten kan sägas påvisa ett behov av att i större utsträckning än tidigare studera tänkbara avståndsrelaterade kostnadsökningar i relation till internationella tillväxtskillnader då godstrafikprognoser tas fram.
 

Hela promemorian


Nya EU-parlamentet på plats


Den 2 juli inledde avgående talman Antonio Tajani det nya EU-parlamentets femåriga mandatperiod. Det nya parlamentet består av...

Tysk försvarsminister föreslås som ny kommissionsordförande


EU:s stats- och regeringschefer har enats om ett förslag till fördelning av ”toppjobben” inom EU. Mest intresse har förslaget...

E-handelns transporter ska analyseras


Trafikanalys har fått i uppdrag av regeringen att analysera de transporter som genereras av e-handel.