Internationell ekonomi, handel och svenska godstransporter

Lastning av container på fartyg

I den här skriften redovisas ett projekt som har använt traditionella handelsmodeller för att kvantifiera den svenska handelns reaktion på olika omvärldsförändringar. Effekter har beräknats för olika varugrupper indelade efter varornas genomsnittliga värde per viktenhet.

Kriser isolerade till mindre länder, exempelvis Grekland, Irland eller Portugal, beräknas ge små eller inga effekter på transportmarknaden. Geografiskt mer omfattande kriser kan emellertid, i alla fall temporärt, sänka transportbehovet rejält.
 
Projektet har också visat att omvärldsförändringar, som inverkar på svensk varuhandel, kan påverka transportmarknaden på vitt skilda sätt beroende på var de har sitt ursprung. Transportkostnadsförändringar ger implicit en geografisk fördelad effekt på handeln och påverkar dessutom olika varutyper på olika sätt.

Resultaten kan sägas påvisa ett behov av att i större utsträckning än tidigare studera tänkbara avståndsrelaterade kostnadsökningar i relation till internationella tillväxtskillnader då godstrafikprognoser tas fram.
 

Hela promemorian


Yttrande om förslag till föreskrifter om uppgifter till energistatistiken


Trafikanalys har beretts möjlighet att lämna synpunkter på ett förslag till föerskrifter för uppgifter till energistatistiken o...

Hur bidrar transportsystemet till ökad hälsa?


Transportpolitikens hänsynsmål innebär att transportsystemet ska bidra till ökad hälsa – men vad innebär det? I Trafikanalys...

Ekonomiska krisers betydelse för transporter och transporteffektivitet


Trafikanalys har i tidigare analyser funnit indikationer på att sambandet mellan ekonomisk tillväxt och transportarbete förändr...