Lastning av container på fartyg

I den här skriften redovisas ett projekt som har använt traditionella handelsmodeller för att kvantifiera den svenska handelns reaktion på olika omvärldsförändringar. Effekter har beräknats för olika varugrupper indelade efter varornas genomsnittliga värde per viktenhet.

Kriser isolerade till mindre länder, exempelvis Grekland, Irland eller Portugal, beräknas ge små eller inga effekter på transportmarknaden. Geografiskt mer omfattande kriser kan emellertid, i alla fall temporärt, sänka transportbehovet rejält.
 
Projektet har också visat att omvärldsförändringar, som inverkar på svensk varuhandel, kan påverka transportmarknaden på vitt skilda sätt beroende på var de har sitt ursprung. Transportkostnadsförändringar ger implicit en geografisk fördelad effekt på handeln och påverkar dessutom olika varutyper på olika sätt.

Resultaten kan sägas påvisa ett behov av att i större utsträckning än tidigare studera tänkbara avståndsrelaterade kostnadsökningar i relation till internationella tillväxtskillnader då godstrafikprognoser tas fram.
 


E-handel med förnuft


Nu är det sommar och allt ska hinnas med. Trädgården ska vårdas, vilket kräver rätt prylar. Kroppen ska tränas, vilket kräver...

Haverikommissionens säkerhetsutredningar och deras utfall


Trafikanalys har genomfört en utredning om utfallet av de säkerhetsutredningar som Statens haverikommission genomför. Utredning...

Möt Trafikanalys på Transportforum 2022


Den 16-17 juni genomförs Transportforum, Nordens största årliga konferens inom transportsektorn. Trafikanalys deltar i flera...