""

Näringsdepartementet har efterfrågat transportmyndigheternas synpunkter på SOFT-arbetet. I ett yttrande ger Trafikanalys sin bild av hur SOFT-samarbetet har fungerat och vad uppdraget har bidragit till.

Trafikanalys konstaterar att målet för transportsektorn (exkl. utrikes flyg) om minst 70 procent lägre utsläpp till 2030 är ett ambitiöst mål som kräver omfattande styrning av olika slag för att kunna genomföras. Trafikanalys konstaterar vidare, bland annat inom ramen för den transportpolitiska måluppföljning som myndigheten utför, att målet med dagens styrning inte kommer att nås. Givet denna utmaning ser Trafikanalys positivt på att flera myndigheter kunnat samverka kring frågan, vilket gett följande fördelar:

  • Horisontella frågor kan beredas bättre: givet klimatfrågans sektorsövergripande (och komplexa) natur behöver vissa förslag beredas ur ett bredare perspektiv än strikt transportpolitiskt, samtidigt som olika perspektiv utifrån transportmyndigheternas uppdrag och kompetens kunnat beaktas.
  • Ökat utrymme för kvalitetssäkring och transparens med gemensam metodik. Förståelsen för andra myndigheters bedömningar har ökat med en gemensam dialogyta på flera olika nivåer, en bred samverkan har också möjliggjort en bredare kvalitetssäkring av de strategiska bedömningarna.
  • Tydlig agenda med ökade förutsättningar till långsiktig samordning. I och med att målen är långsiktiga har SOFT-arbetet underlättat för strategiska avvägningar i dialog mellan myndigheterna. SOFT har också kunnat användas som en etablerad arena för dialog kring andra, direkt närliggande frågor.

Fördel vägtransporter

Forskning, innovation och kompetensförsörjning är trafikslagsspecifika frågor i transportsektorn. Vägtransporter dominerar...

Ett uppdrag för bättre klimat

I mars 2021 beslutade regeringen att Trafikanalys skulle få i uppdrag att leda arbetet med att ta fram analyser och underlag so...

Transportsektorn kan nå klimatmål men fler styrmedel krävs

Målet att minska utsläppen av växthusgaser från inrikes transporter till 2030 kan nås - men det är angeläget att beslutade...