Arbete inom ramen för SOFT-samarbetet

""

Näringsdepartementet har efterfrågat transportmyndigheternas synpunkter på SOFT-arbetet. I ett yttrande ger Trafikanalys sin bild av hur SOFT-samarbetet har fungerat och vad uppdraget har bidragit till.

Trafikanalys konstaterar att målet för transportsektorn (exkl. utrikes flyg) om minst 70 procent lägre utsläpp till 2030 är ett ambitiöst mål som kräver omfattande styrning av olika slag för att kunna genomföras. Trafikanalys konstaterar vidare, bland annat inom ramen för den transportpolitiska måluppföljning som myndigheten utför, att målet med dagens styrning inte kommer att nås. Givet denna utmaning ser Trafikanalys positivt på att flera myndigheter kunnat samverka kring frågan, vilket gett följande fördelar:

  • Horisontella frågor kan beredas bättre: givet klimatfrågans sektorsövergripande (och komplexa) natur behöver vissa förslag beredas ur ett bredare perspektiv än strikt transportpolitiskt, samtidigt som olika perspektiv utifrån transportmyndigheternas uppdrag och kompetens kunnat beaktas.
  • Ökat utrymme för kvalitetssäkring och transparens med gemensam metodik. Förståelsen för andra myndigheters bedömningar har ökat med en gemensam dialogyta på flera olika nivåer, en bred samverkan har också möjliggjort en bredare kvalitetssäkring av de strategiska bedömningarna.
  • Tydlig agenda med ökade förutsättningar till långsiktig samordning. I och med att målen är långsiktiga har SOFT-arbetet underlättat för strategiska avvägningar i dialog mellan myndigheterna. SOFT har också kunnat användas som en etablerad arena för dialog kring andra, direkt närliggande frågor.

Hela yttrandet


Granskning av Trafikverkets byggstartsförslag 2020


Trafikanalys har granskat underlag och processer för de infrastrukturprojekt som Trafikverket föreslår ska få byggstartas de...

Bevakning 25 september


Omvärldsbevakning av covid-19 - den 25 september. 

Bevakning 24 september


Omvärldsbevakning av covid-19 - den 24 september.