Yttrande över utredningen om självkörande fordon på väg

Tre parkerade bilar

Trafikanalys har yttrat sig över slutbetänkandet från utredningen om självkörande fordon på väg (SOU 2018:16). Självkörande fordon kan med rätt styrning leda till positiva effekter på de transportpolitiska målen. Trafikanalys delar därför utredningens övergripande målsättning att bejaka introduktionen av självkörande fordon och att introduktionen bör påbörjas för de fordon som inte berörs av internationella regelverk.

Bedömningar och förslag utgår på ett tydligt sätt från de transportpolitiska målen. Trafikanalys delar, med några få undantag, utredningens bedömningar och förslag. Trafikanalys anser till skillnad från utredningen att det är viktigt att införa en registrering av automatiserade fordon i fordonsregistret samt att frågan om ansvaret för olyckor i självkörande läge med fordon, undantaget automatiserade motorredskap klass II, kan och bör avgöras i ett senare skede.

Hela remissyttrandet


Kommissionens förslag undergräver avfallsbaserade biobränslen enligt branschföreträdare


Branschföreträdare uppger att Europeiska kommissionens förslag att ta bort ”dubbelräkningen” för avancerade biodrivmedel gentem...

Infrastruktur för tunga fordons behov av alternativa bränslen saknas i stora områden - regleringsförändringar efterfrågas


Europeiska parlamentet har beställt en studie som beskriver infrastrukturen för alternativa bränslen för tunga fordon och hur d...

Remissvar Kontroller på väg (SOU 2021:31)


Trafikanalys har lämnat ett yttrande över betänkandet Kontroller på väg (SOU 2021:31).