Yttrande över promemorian - Höjda och miljödifferentierade vägavgifter

Vägavgift

Trafikanalys ser positivt på att vägavgiften höjs mot aktuella maxbelopp och att en kraftigare miljödifferentiering av vägavgiften sker, i linje med det s.k. Eurovinjettdirektivet, så att fordon med högre utsläpp betalar högre vägavgift och fordon med lägre utsläpp betalar lägre avgift. 

Sammanfattningsvis gör Trafikanalys följande bedömningar:

  • Utländska åkare som köper endagsvinjetter ges inte några incitament till att använda renare fordon. Däremot höjs avgiften för endagsvinjetten kraftigt. Svenska åkare köper helårsvinjetter och får i de flesta fall en mindre höjning men ges samtidigt starkare incitament att använda renare fordon. Effekterna kan därför bli olika på utvecklingen av den svenska respektive utländska fordonsflottan som används i Sverige.

  • Kostnadsökningen är liten i förhållande till transportkostnaderna. Den övervältras i hög grad på svenska företag och konsumenter, men i någon utsträckning också på utländska företag och konsumenter. 
  • Eftersom vägavgiften inte är rörlig i direkt relation till trafikarbetet är det inte något idealt styrmedel för att internalisera trafikens externa effekter, och Trafikanalys räknar inte vägavgiften (liksom inte heller fordonsskatten) som internaliserande i våra redovisningar av transportsektorns samhällsekonomiska kostnader. I avsaknad av en avståndsbaserad vägavgift utgör den tidsbaserade vägavgiften ett komplement till andra skatter och avgifter på vägtrafik. Väg­avgiften är dock låg i förhållande till de samhällsekonomiska marginal­kostnaderna för vägslitage och luftföroreningar.

Hela yttrandet (Fi 2018/01890/S2)


Liten ökning av koldioxidutsläppen från nya personbilar


De genomsnittliga utsläppen av koldioxid från nya vägfordon 2017 klarar med marginal målsättningen enligt data från Europeiska...

Europas vägar skördade färre dödsoffer 2018


Kommissionen har presenterat preliminär statistik som visar att antalet döda i vägtrafiken inom EU minskade 2018 i jämförelse m...

EU riskerar att hamna på efterkälken i utvecklingen av batterier


Att utveckla batteriteknik är en förutsättning för en ökad elektrifiering av fordonsflottan, men kan också vara en lösning på d...