Yttrande över promemorian - Höjda och miljödifferentierade vägavgifter

Vägavgift

Trafikanalys ser positivt på att vägavgiften höjs mot aktuella maxbelopp och att en kraftigare miljödifferentiering av vägavgiften sker, i linje med det s.k. Eurovinjettdirektivet, så att fordon med högre utsläpp betalar högre vägavgift och fordon med lägre utsläpp betalar lägre avgift. 

Sammanfattningsvis gör Trafikanalys följande bedömningar:

  • Utländska åkare som köper endagsvinjetter ges inte några incitament till att använda renare fordon. Däremot höjs avgiften för endagsvinjetten kraftigt. Svenska åkare köper helårsvinjetter och får i de flesta fall en mindre höjning men ges samtidigt starkare incitament att använda renare fordon. Effekterna kan därför bli olika på utvecklingen av den svenska respektive utländska fordonsflottan som används i Sverige.

  • Kostnadsökningen är liten i förhållande till transportkostnaderna. Den övervältras i hög grad på svenska företag och konsumenter, men i någon utsträckning också på utländska företag och konsumenter. 
  • Eftersom vägavgiften inte är rörlig i direkt relation till trafikarbetet är det inte något idealt styrmedel för att internalisera trafikens externa effekter, och Trafikanalys räknar inte vägavgiften (liksom inte heller fordonsskatten) som internaliserande i våra redovisningar av transportsektorns samhällsekonomiska kostnader. I avsaknad av en avståndsbaserad vägavgift utgör den tidsbaserade vägavgiften ett komplement till andra skatter och avgifter på vägtrafik. Väg­avgiften är dock låg i förhållande till de samhällsekonomiska marginal­kostnaderna för vägslitage och luftföroreningar.

Hela yttrandet (Fi 2018/01890/S2)


Nya regler för internationella lastbilstransporter


EU:s lagstiftare har efter flera år av förhandlingar nått en preliminär överenskommelse om nya regler för internationella...

På väg mot säkrare bilar och färre trafikdöda


Från och med mitten av 2022 ska alla nya bilar som släpps ut på EU-marknaden utrustas med avancerade säkerhetssystem enligt ett...

Stadsjeeparnas popularitet hotar globala klimatmål


Internationella energirådet (IEA) varnar för att det ökade antalet stadsjeepar motverkar de koldioxidminskningar som uppkommer...