Yttrande över Boverkets rapport "Nya krav på laddinfrastruktur för laddfordon"

Elbil laddar

Boverket har haft regeringens uppdrag att föreslå hur ändringarna i det så kallade energiprestandadirektivet (2013/31/EU) ska implementeras i svensk lagstiftning. Trafikanalys har inga invändningar mot de författningsförslag som utredningen presenterar. Förslagen att inte tillämpa de undantag som direktivet medger är väl motiverade i utredningen. De definitioner och avgränsningar som föreslås är också de i huvudsak väl motiverade.

Trots att officiell statistik1 finns konstaterar Trafikanalys att utredningen inte använt den i beskrivningen av marknaden för laddfordon.

Trafikanalys instämmer inte i utredningens förslag att begreppet ”tomt” ska användas som tolkning av direktivets skrivning ”angränsar fysiskt till byggnaden”. Att det vidare begreppet ”fastighet” inte används motiverar utredningen med att det skulle kunna innebära att parkeringsplatser belägna långt ifrån byggnaden då skulle omfattas av reglerna och att det knappast kan anses vara direktivets syfte. I skälen till att direktivet reviderats anges som första punkt de utökade åtagandena att minska unionens utsläpp av växthusgaser. Trafikanalys anser därför att det kan falla inom direktivets syfte att använda ”fastighet” och att utredningen därför borde gjort beräkningar för den samhällsekonomiska lönsamheten för de olika alternativen. Att använda begreppet tomt innebär dessutom att en bedömning av tomten måste göras i varje enskilt fall till skillnad mot fastighet som är betydligt enklare att använda i praktiken.

Läs hela remissyttrandet här


Stadsjeeparnas popularitet hotar globala klimatmål


Internationella energirådet (IEA) varnar för att det ökade antalet stadsjeepar motverkar de koldioxidminskningar som uppkommer...

Utsläppen från gaslastbilar värre än diesellastbilar


Lastbilar som drivs med flytande naturgas (LNG) förorenar luften upp till fem gånger mer än dieselbilar, enligt tester på väg s...

Remissvar på "Sänkt skatt på drivmedel"


Sammanfattningsvis anser Trafikanalys i sitt remissvar att bränsleskatten varken bör sänkas eller bibehållas på samma nivå som ...