Utsläppsfria tunga fordon utgör fortfarande en liten andel av fordonsparken

En rapport från kommissionen visar att antalet nyregistreringar av utsläppsfria tunga fordon ökar inom EU från en låg nivå. Med undantag av långfärdsbussar finns ett stort utbud av olika modeller av tunga fordon. Höga ägandekostnader och begränsad täckning av laddningsinfrastruktur är det största hindret för ytterliga spridning av utsläppsfria tunga fordon.
Tillverkarna av tunga fordon har offentligt uppgett att de både kommer att använda en växande flotta av utsläppsfria fordon och förbättra energieffektiviteten hos sina konventionella modeller för att uppfylla normerna för koldioxidutsläpp för 2025 och 2030 för tunga fordon.
Det är fortfarande en mycket liten andel av hela fordonsparken av tunga fordon som utgörs av utsläppsfria fordon. Andelen har dock vuxit snabbt under de senaste åren, inte minst genom ökningen av batterielektriska fordon, som nu finns tillgängliga för alla användningsfall. Med andra ord kan fordon med olika räckvidder användas för olika typer av tjänster inom både gods- och passagerartransport.
Med undantag för långfärdsbussar tycks utbudet av olika modeller av utsläppsfria fordon vara stort.
Inom EU nyregistrerades drygt 7 500 batterielektriska lastbilar under 2024, vilket motsvarar 2,3 procent av alla nyregistreringar. Hela fordonsparken av utsläppsfria lastbilar i EU uppgick år 2024 till ungefär 15 000 batterielektriska fordon, 170 vätgasfordon och drygt 300 utsläppssnåla laddhybridfordon. Omkring 6 600 nya batterielektriska bussar såldes 2024, nästan alla var stadsbussar. Under 2024 såldes dessutom 113 vätgasbussar.
De största hindren för spridning av tunga batterielektriska fordon är höga ägandekostnader samt begränsad täckning av laddningsinfrastruktur som är tillgänglig för allmänheten i förhållande till antalet fordon som förväntas finnas på vägarna senast år 2030.