Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss

Transportsektorns samhällsekonomiska kostnader - rapport 2015

En buss

Trafikanalys har regeringens uppdrag att årligen rapportera analyser av transportsektorns samhällsekonomiska kostnader i relation till skatte- och avgiftsuttag inom olika delar av den svenska och europeiska transportsektorn. De kostnader som analyseras är i första hand de kortsiktiga samhällsekonomiska marginalkostnaderna för trafikens externa effekter.

I årets rapport framhävs återigen vikten av att differentiera marginalkostnader och prissättning (skatter och avgifter) geografiskt, i tiden och efter fordonstyp. Inledningsvis redogörs för vad som skett och vad som planeras på transportavgiftsområdet ur ett europeiskt perspektiv.

Likaså redovisas hur samhällsekonomiska kostnader samt internaliserande skatter och avgifter för godstransporter utvecklats till 2014 i två stråk genom Europa. I rapporten problematiseras härtill kostnaden för koldioxid och övriga klimatpåverkande utsläpp från flyg, samt hur en korrekt internalisering av trafikens externa effekter skulle påverka Sveriges konkurrenskraft. Avslutningsvis analyseras och diskuteras hur marginalkostnaden för trafikens externa effekter kan väntas se ut 2040.


Långsam tillväxt av elektriska bussar i europeiska städer


Helt elektrifierade bussar utgör enbart 9 procent av försäljningen av stadsbussar inom EU. Det höga inköpspriset är det främsta...

Parlamentet godkänner förslag till nya regler för vägavgifter


Europaparlamentet godkände den 25 oktober en ny reglering av vägavgifter som syftar till att minska koldioxidutsläppen.

Västeuropa sopar smutsiga dieselbilar under polska mattan


Under 2017 exporterades 350 000 begagnade dieselbilar från Tyskland till Polen. En drivkraft är den dåliga luftkvalitén i många...