Transportsektorns samhällsekonomiska kostnader - rapport 2015

En buss

Trafikanalys har regeringens uppdrag att årligen rapportera analyser av transportsektorns samhällsekonomiska kostnader i relation till skatte- och avgiftsuttag inom olika delar av den svenska och europeiska transportsektorn. De kostnader som analyseras är i första hand de kortsiktiga samhällsekonomiska marginalkostnaderna för trafikens externa effekter.

I årets rapport framhävs återigen vikten av att differentiera marginalkostnader och prissättning (skatter och avgifter) geografiskt, i tiden och efter fordonstyp. Inledningsvis redogörs för vad som skett och vad som planeras på transportavgiftsområdet ur ett europeiskt perspektiv.

Likaså redovisas hur samhällsekonomiska kostnader samt internaliserande skatter och avgifter för godstransporter utvecklats till 2014 i två stråk genom Europa. I rapporten problematiseras härtill kostnaden för koldioxid och övriga klimatpåverkande utsläpp från flyg, samt hur en korrekt internalisering av trafikens externa effekter skulle påverka Sveriges konkurrenskraft. Avslutningsvis analyseras och diskuteras hur marginalkostnaden för trafikens externa effekter kan väntas se ut 2040.


Produktionen av elbilar tillräcklig för att nå EU:s krav på biltillverkare


Biltillverkarnas framtidsplaner visar att produktionen av elbilar kommer att öka sexfaldigt under perioden 2019 till 2025. Enli...

Dieselgate kan ta ny fart efter tyskt domslut


Volkswagen riskerar att få möta ett antal nya juridiska klagomål efter att en regional domstol beslutade att uppdateringen av e...

Nya kunskaper om lastbilars transporter i urbana miljöer


Trafikanalys har tagit fram ett nytt kunskapsunderlag om tunga och lätta lastbilars transporter med fokus på urbana miljöer....