Transportsektorns samhällsekonomiska kostnader - rapport 2015

En buss

Trafikanalys har regeringens uppdrag att årligen rapportera analyser av transportsektorns samhällsekonomiska kostnader i relation till skatte- och avgiftsuttag inom olika delar av den svenska och europeiska transportsektorn. De kostnader som analyseras är i första hand de kortsiktiga samhällsekonomiska marginalkostnaderna för trafikens externa effekter.

I årets rapport framhävs återigen vikten av att differentiera marginalkostnader och prissättning (skatter och avgifter) geografiskt, i tiden och efter fordonstyp. Inledningsvis redogörs för vad som skett och vad som planeras på transportavgiftsområdet ur ett europeiskt perspektiv.

Likaså redovisas hur samhällsekonomiska kostnader samt internaliserande skatter och avgifter för godstransporter utvecklats till 2014 i två stråk genom Europa. I rapporten problematiseras härtill kostnaden för koldioxid och övriga klimatpåverkande utsläpp från flyg, samt hur en korrekt internalisering av trafikens externa effekter skulle påverka Sveriges konkurrenskraft. Avslutningsvis analyseras och diskuteras hur marginalkostnaden för trafikens externa effekter kan väntas se ut 2040.


Liten ökning av koldioxidutsläppen från nya personbilar


De genomsnittliga utsläppen av koldioxid från nya vägfordon 2017 klarar med marginal målsättningen enligt data från Europeiska...

Europas vägar skördade färre dödsoffer 2018


Kommissionen har presenterat preliminär statistik som visar att antalet döda i vägtrafiken inom EU minskade 2018 i jämförelse m...

EU riskerar att hamna på efterkälken i utvecklingen av batterier


Att utveckla batteriteknik är en förutsättning för en ökad elektrifiering av fordonsflottan, men kan också vara en lösning på d...