Transportsektorns samhällsekonomiska kostnader - rapport 2013

Flera par fötter som går på golv

Trafikanalys har regeringens uppdrag att årligen rapportera analyser av transportsektorns samhällsekonomiska kostnader i relation till skatte- och avgiftsuttag inom olika delar av den svenska och europeiska transportsektorn.

I årets rapport framhävs vikten av att differentiera marginalkostnader och pris-sättning geografiskt, i tiden och med fordonstyp. I det europeiska perspektivet studeras hur samhällsekonomiska kostnader samt internaliserande skatter och avgifter för godstransporter ser ut i två stråk genom Europa. Härtill ställs i rapporten frågan om och i så fall hur en internalisering av trafikens externa effekter påverkar Sveriges konkurrenskraft.

De kostnader som analyseras i praktiken är i första hand de kortsiktiga samhällsekonomiska marginal-kostnaderna för trafikens externa effekter. Marginalkostnaden för koldioxid är problematisk och diskuteras därför i ett särskilt avsnitt.


Liten ökning av koldioxidutsläppen från nya personbilar


De genomsnittliga utsläppen av koldioxid från nya vägfordon 2017 klarar med marginal målsättningen enligt data från Europeiska...

Europas vägar skördade färre dödsoffer 2018


Kommissionen har presenterat preliminär statistik som visar att antalet döda i vägtrafiken inom EU minskade 2018 i jämförelse m...

EU riskerar att hamna på efterkälken i utvecklingen av batterier


Att utveckla batteriteknik är en förutsättning för en ökad elektrifiering av fordonsflottan, men kan också vara en lösning på d...