Transportsektorns samhällsekonomiska kostnader - rapport 2013

Flera par fötter som går på golv

Trafikanalys har regeringens uppdrag att årligen rapportera analyser av transportsektorns samhällsekonomiska kostnader i relation till skatte- och avgiftsuttag inom olika delar av den svenska och europeiska transportsektorn.

I årets rapport framhävs vikten av att differentiera marginalkostnader och pris-sättning geografiskt, i tiden och med fordonstyp. I det europeiska perspektivet studeras hur samhällsekonomiska kostnader samt internaliserande skatter och avgifter för godstransporter ser ut i två stråk genom Europa. Härtill ställs i rapporten frågan om och i så fall hur en internalisering av trafikens externa effekter påverkar Sveriges konkurrenskraft.

De kostnader som analyseras i praktiken är i första hand de kortsiktiga samhällsekonomiska marginal-kostnaderna för trafikens externa effekter. Marginalkostnaden för koldioxid är problematisk och diskuteras därför i ett särskilt avsnitt.


På väg mot säkrare bilar och färre trafikdöda


Från och med mitten av 2022 ska alla nya bilar som släpps ut på EU-marknaden utrustas med avancerade säkerhetssystem enligt ett...

Stadsjeeparnas popularitet hotar globala klimatmål


Internationella energirådet (IEA) varnar för att det ökade antalet stadsjeepar motverkar de koldioxidminskningar som uppkommer...

Yttrande över Boverkets rapport "Nya krav på laddinfrastruktur för laddfordon"


Boverket har haft regeringens uppdrag att föreslå hur ändringarna i det så kallade energiprestandadirektivet (2013/31/EU) ska...