Flera par fötter som går på golv

Trafikanalys har regeringens uppdrag att årligen rapportera analyser av transportsektorns samhällsekonomiska kostnader i relation till skatte- och avgiftsuttag inom olika delar av den svenska och europeiska transportsektorn.

I årets rapport framhävs vikten av att differentiera marginalkostnader och pris-sättning geografiskt, i tiden och med fordonstyp. I det europeiska perspektivet studeras hur samhällsekonomiska kostnader samt internaliserande skatter och avgifter för godstransporter ser ut i två stråk genom Europa. Härtill ställs i rapporten frågan om och i så fall hur en internalisering av trafikens externa effekter påverkar Sveriges konkurrenskraft.

De kostnader som analyseras i praktiken är i första hand de kortsiktiga samhällsekonomiska marginal-kostnaderna för trafikens externa effekter. Marginalkostnaden för koldioxid är problematisk och diskuteras därför i ett särskilt avsnitt.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...