Transportsektorns samhällsekonomiska kostnader - rapport 2013

Flera par fötter som går på golv

Trafikanalys har regeringens uppdrag att årligen rapportera analyser av transportsektorns samhällsekonomiska kostnader i relation till skatte- och avgiftsuttag inom olika delar av den svenska och europeiska transportsektorn.

I årets rapport framhävs vikten av att differentiera marginalkostnader och pris-sättning geografiskt, i tiden och med fordonstyp. I det europeiska perspektivet studeras hur samhällsekonomiska kostnader samt internaliserande skatter och avgifter för godstransporter ser ut i två stråk genom Europa. Härtill ställs i rapporten frågan om och i så fall hur en internalisering av trafikens externa effekter påverkar Sveriges konkurrenskraft.

De kostnader som analyseras i praktiken är i första hand de kortsiktiga samhällsekonomiska marginal-kostnaderna för trafikens externa effekter. Marginalkostnaden för koldioxid är problematisk och diskuteras därför i ett särskilt avsnitt.


Produktionen av elbilar tillräcklig för att nå EU:s krav på biltillverkare


Biltillverkarnas framtidsplaner visar att produktionen av elbilar kommer att öka sexfaldigt under perioden 2019 till 2025. Enli...

Dieselgate kan ta ny fart efter tyskt domslut


Volkswagen riskerar att få möta ett antal nya juridiska klagomål efter att en regional domstol beslutade att uppdateringen av e...

Nya kunskaper om lastbilars transporter i urbana miljöer


Trafikanalys har tagit fram ett nytt kunskapsunderlag om tunga och lätta lastbilars transporter med fokus på urbana miljöer....