Transportmodeller i ett internationellt perspektiv 2014

Fronter på flera lastbilar

Föreliggande redovisning är inriktad på persontransportmodeller. Trafikanalys har tidigare redovisat ett internationellt perspektiv på utvecklingen av godstransportmodeller. Där konstaterades bl.a. att utvecklingen av godstransportmodeller visade stora skillnader i flera avseenden.

Sverige och Norge konstaterades vara exempel på länder med ambitiösa angreppssätt medan andra hade mer minimalistiska anslag; antingen genom att enklare modeller efterfrågas av myndigheter eller genom att låta "marknaden" tillhandahålla redskap. 

Syftet med detta arbete är att beskriva den internationella modellutvecklingen på en nivå som kan vara intressant för strategiska diskussioner om den svenska modellutvecklingens inriktning och därmed utgöra ett underlag för regeringens styrning av verksamheten.


Yttrande över utredning av säkerhetshöjande åtgärder för korta dragbilar


Trafikanalys har lämnat ett yttrande över Transportsstyrelsens promemoria, Utredning av säkerhetshöjande åtgärder för korta...

Hur många mopedbilar och A-traktorer finns det?


I slutet av 2020 fanns det drygt 15 000 mopedbilar och drygt 33 000 A-traktorer registrerade i Sverige. De senaste fem åren...