Fronter på flera lastbilar

Föreliggande redovisning är inriktad på persontransportmodeller. Trafikanalys har tidigare redovisat ett internationellt perspektiv på utvecklingen av godstransportmodeller. Där konstaterades bl.a. att utvecklingen av godstransportmodeller visade stora skillnader i flera avseenden.

Sverige och Norge konstaterades vara exempel på länder med ambitiösa angreppssätt medan andra hade mer minimalistiska anslag; antingen genom att enklare modeller efterfrågas av myndigheter eller genom att låta "marknaden" tillhandahålla redskap. 

Syftet med detta arbete är att beskriva den internationella modellutvecklingen på en nivå som kan vara intressant för strategiska diskussioner om den svenska modellutvecklingens inriktning och därmed utgöra ett underlag för regeringens styrning av verksamheten.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...