Transportmodeller i ett internationellt perspektiv 2014

Fronter på flera lastbilar

Föreliggande redovisning är inriktad på persontransportmodeller. Trafikanalys har tidigare redovisat ett internationellt perspektiv på utvecklingen av godstransportmodeller. Där konstaterades bl.a. att utvecklingen av godstransportmodeller visade stora skillnader i flera avseenden.

Sverige och Norge konstaterades vara exempel på länder med ambitiösa angreppssätt medan andra hade mer minimalistiska anslag; antingen genom att enklare modeller efterfrågas av myndigheter eller genom att låta "marknaden" tillhandahålla redskap. 

Syftet med detta arbete är att beskriva den internationella modellutvecklingen på en nivå som kan vara intressant för strategiska diskussioner om den svenska modellutvecklingens inriktning och därmed utgöra ett underlag för regeringens styrning av verksamheten.


Tyskland fälls i EU-domstolen för diskriminerande vägtullar


De vägtullar som Tyskland antog 2015 är olagliga då de i praktiken bara betalas av utländska fordonsägare. Det konstaterar...

EU bjuder in till samråd om hållbara batterier


Kommissionen planerar ny lagstiftning för att göra Europa till en global ledare när det gäller att tillverka och använda hållba...

Mer aerodynamiska lastbilar tillåts på europeiska vägar från september 2020


Parlamentet och rådet har beslutat om ett datum – 1 september 2020 – då lastbilar med längre förarhytter med bättre aerodynamik...