Tillgänglighet och näringslivets konkurrenskraft

Buss på stenbro

Trafikanalys genomför årligen en transportpolitisk måluppföljning. Riksdagens beslut om nya transportpolitiska mål och de preciseringar som regeringen föreslog i målpropositionen ställer nya krav på uppföljningen.

Regeringen gav i juli 2009 Vägverket, Banverket, Sjöfartsverket, Luftfartsverket, Transport-styrelsen, Rikstrafiken, Statens institut för kommunikationsanalys (SIKA) och Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) i uppdrag att gemensamt utarbeta förslag till konkretisering av de nya transportpolitiska målen och preciseringarna i målpropositionen genom att ta fram lämplig mått och indikatorer.

Näringslivets aspekter identifierades i detta arbete som särskilt viktigt för SIKA och senare Trafikanalys att arbeta vidare med då kunskapen om hur tillgänglighet och näringslivets konkurrenskrafts olika aspekter och symbios ska kunna konkretiseras och följas upp ännu inte klarlagts.

Föreliggande rapport innehåller några förslag till hur näringslivets aspekter skulle kunna följas upp, dels på kort sikt, dels på medellång till lång sikt. På kort sikt presenteras förslag som möjliggör en relevant måluppföljning på nationell nivå redan idag, alternativt med en begränsad utvecklingsinsats. På längre sikt är ambitionen större, vilket efter en större utvecklingsinsats skulle innebära att en måluppföljning på lägre aggregeringsnivå blir möjlig, en viktig aspekt då det ger ytterligare dimensioner till förståelsen av hur tillgänglighetsförbättringar och svenskt näringslivs konkurrenskraft utvecklas i ett internationellt perspektiv.

Läs mer här


Stadsjeeparnas popularitet hotar globala klimatmål


Internationella energirådet (IEA) varnar för att det ökade antalet stadsjeepar motverkar de koldioxidminskningar som uppkommer...

Yttrande över Boverkets rapport "Nya krav på laddinfrastruktur för laddfordon"


Boverket har haft regeringens uppdrag att föreslå hur ändringarna i det så kallade energiprestandadirektivet (2013/31/EU) ska...

Utsläppen från gaslastbilar värre än diesellastbilar


Lastbilar som drivs med flytande naturgas (LNG) förorenar luften upp till fem gånger mer än dieselbilar, enligt tester på väg s...