Tillgänglighet och näringslivets konkurrenskraft

Buss på stenbro

Trafikanalys genomför årligen en transportpolitisk måluppföljning. Riksdagens beslut om nya transportpolitiska mål och de preciseringar som regeringen föreslog i målpropositionen ställer nya krav på uppföljningen.

Regeringen gav i juli 2009 Vägverket, Banverket, Sjöfartsverket, Luftfartsverket, Transport-styrelsen, Rikstrafiken, Statens institut för kommunikationsanalys (SIKA) och Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) i uppdrag att gemensamt utarbeta förslag till konkretisering av de nya transportpolitiska målen och preciseringarna i målpropositionen genom att ta fram lämplig mått och indikatorer.

Näringslivets aspekter identifierades i detta arbete som särskilt viktigt för SIKA och senare Trafikanalys att arbeta vidare med då kunskapen om hur tillgänglighet och näringslivets konkurrenskrafts olika aspekter och symbios ska kunna konkretiseras och följas upp ännu inte klarlagts.

Föreliggande rapport innehåller några förslag till hur näringslivets aspekter skulle kunna följas upp, dels på kort sikt, dels på medellång till lång sikt. På kort sikt presenteras förslag som möjliggör en relevant måluppföljning på nationell nivå redan idag, alternativt med en begränsad utvecklingsinsats. På längre sikt är ambitionen större, vilket efter en större utvecklingsinsats skulle innebära att en måluppföljning på lägre aggregeringsnivå blir möjlig, en viktig aspekt då det ger ytterligare dimensioner till förståelsen av hur tillgänglighetsförbättringar och svenskt näringslivs konkurrenskraft utvecklas i ett internationellt perspektiv.

Läs mer här


Yttrande över promemorian Pausad BNP-indexering av skatten på bensin och diesel för 2022


Trafikanalys har lämnat ett yttrande över promemorian Pausad BNP-indexering av skatten på bensin och diesel för 2022 (Fi...

Remiss av regional cykelplan för Stockholms län


Trafikanalys har fått möjligheten att kommentera en remiss om regional cykelplan för Stockholms län. Trafikanalys yttrar sig ba...