Tidsvärdering och autonoma vägfordon

Hand på en bilratt

21 oktober höll Trafikanalys och CTS ett seminarium som behandlade frågan om och i så fall hur tidvärderingen skulle påverkas om självkörande bilar vore verklighet.

Frågor som diskuterades var till exempel om värderingen av restid kommer att skilja sig från dagens värdering? Och vilka konsekvenserna blir för samhällsekonomiska analyser av eventuellt förändrade tidsvärden?

Seminariet riktade sig till forskare/konsulter, planerare och andra som är involverade eller intresserade i bland annat infrastrukturplanering.

Föreläsare från Forskningsinstitut och industri deltog och en god diskussion med seminariedeltagare ägde rum. 

PM om seminariet:


Koldioxidutsläppen från nya lätta fordon ökade under 2018


De genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya lätta fordon i EU låg under 2018 väl under de aktuella utsläppsmålen, enligt...

Kommissionen presenterar indikatorer för uppföljning av trafiksäkerheten i EU


Kommissionen har publicerat en lista över resultatindikatorer (”key performance indicators”) som ska användas för att följa...

Kommissionen godkänner Tysklands stöd till rening av dieselfordon i städer


Tyskland planerar att införa ett stöd, omfattande totalt 431 miljoner euro, som ska användas för att eftermontera teknik som ka...