Tidsvärdering och autonoma vägfordon

Hand på en bilratt

21 oktober höll Trafikanalys och CTS ett seminarium som behandlade frågan om och i så fall hur tidvärderingen skulle påverkas om självkörande bilar vore verklighet.

Frågor som diskuterades var till exempel om värderingen av restid kommer att skilja sig från dagens värdering? Och vilka konsekvenserna blir för samhällsekonomiska analyser av eventuellt förändrade tidsvärden?

Seminariet riktade sig till forskare/konsulter, planerare och andra som är involverade eller intresserade i bland annat infrastrukturplanering.

Föreläsare från Forskningsinstitut och industri deltog och en god diskussion med seminariedeltagare ägde rum. 

PM om seminariet:


Fortsatt hög export av begagnade personbilar 2019


Under 2019 uppgick antalet exporterade begagnade personbilar till 117 416. Det är en ökning med 11 procent jämfört med föregåen...

Missnöjet med mobilitetspaketet växer


Antalet länder som motsätter sig EU:s mobilitetspaket ökade från sex till nio när transportministrarna i Bulgarien, Ungern,...

Konsekvenser av reseavdraget ska utredas


Trafikanalys har fått i uppdrag att göra en fördjupad analys av vissa frågor i reseavdragskommitténs förslag i betänkandet...