Tidsvärdering och autonoma vägfordon

Hand på en bilratt

21 oktober höll Trafikanalys och CTS ett seminarium som behandlade frågan om och i så fall hur tidvärderingen skulle påverkas om självkörande bilar vore verklighet.

Frågor som diskuterades var till exempel om värderingen av restid kommer att skilja sig från dagens värdering? Och vilka konsekvenserna blir för samhällsekonomiska analyser av eventuellt förändrade tidsvärden?

Seminariet riktade sig till forskare/konsulter, planerare och andra som är involverade eller intresserade i bland annat infrastrukturplanering.

Föreläsare från Forskningsinstitut och industri deltog och en god diskussion med seminariedeltagare ägde rum. 

PM om seminariet:


Liten ökning av koldioxidutsläppen från nya personbilar


De genomsnittliga utsläppen av koldioxid från nya vägfordon 2017 klarar med marginal målsättningen enligt data från Europeiska...

Europas vägar skördade färre dödsoffer 2018


Kommissionen har presenterat preliminär statistik som visar att antalet döda i vägtrafiken inom EU minskade 2018 i jämförelse m...

EU riskerar att hamna på efterkälken i utvecklingen av batterier


Att utveckla batteriteknik är en förutsättning för en ökad elektrifiering av fordonsflottan, men kan också vara en lösning på d...