Tidsvärdering och autonoma vägfordon

Hand på en bilratt

21 oktober höll Trafikanalys och CTS ett seminarium som behandlade frågan om och i så fall hur tidvärderingen skulle påverkas om självkörande bilar vore verklighet.

Frågor som diskuterades var till exempel om värderingen av restid kommer att skilja sig från dagens värdering? Och vilka konsekvenserna blir för samhällsekonomiska analyser av eventuellt förändrade tidsvärden?

Seminariet riktade sig till forskare/konsulter, planerare och andra som är involverade eller intresserade i bland annat infrastrukturplanering.

Föreläsare från Forskningsinstitut och industri deltog och en god diskussion med seminariedeltagare ägde rum. 

PM om seminariet:


Yttrande över promemorian Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade bilar


Trafikanalys har anmodats att lämna synpunkter på Finansdepartementets förslag till ändrad nedsättning av förmånsvärdet för...

Yttrande över SOU 2021:73 Regler för statliga elvägar


Trafikanalys har lämnat ett yttrande över SOU 2021:73 Regler för statliga elvägar. Myndigheten lämnar synpunkter avseende...

Behov av förenklade regler för eldrivna enpersonsfordon


Trafikanalys har yttrat sig över utredningen "Behov av förenklade regler för eldrivna enpersonsfordon" från Transportstyrelsen.