Tidsvärdering och autonoma vägfordon

Hand på en bilratt

21 oktober höll Trafikanalys och CTS ett seminarium som behandlade frågan om och i så fall hur tidvärderingen skulle påverkas om självkörande bilar vore verklighet.

Frågor som diskuterades var till exempel om värderingen av restid kommer att skilja sig från dagens värdering? Och vilka konsekvenserna blir för samhällsekonomiska analyser av eventuellt förändrade tidsvärden?

Seminariet riktade sig till forskare/konsulter, planerare och andra som är involverade eller intresserade i bland annat infrastrukturplanering.

Föreläsare från Forskningsinstitut och industri deltog och en god diskussion med seminariedeltagare ägde rum. 

PM om seminariet:


På väg mot säkrare bilar och färre trafikdöda


Från och med mitten av 2022 ska alla nya bilar som släpps ut på EU-marknaden utrustas med avancerade säkerhetssystem enligt ett...

Stadsjeeparnas popularitet hotar globala klimatmål


Internationella energirådet (IEA) varnar för att det ökade antalet stadsjeepar motverkar de koldioxidminskningar som uppkommer...

Yttrande över Boverkets rapport "Nya krav på laddinfrastruktur för laddfordon"


Boverket har haft regeringens uppdrag att föreslå hur ändringarna i det så kallade energiprestandadirektivet (2013/31/EU) ska...