""

Trafikanalys har lämnat in ett yttrande över promemorian Reduktionsplikt för minskning av växthusgasutsläpp från bensin och dieselbränsle. (M2017/00723/F)

Trafikanalys är generellt positiva till att en reduktionsplikt inför. Reduktionsplikten kommer att öka takten i övergången från fossila till förnybara bränslen, vilket är en viktig del i omställningen till en långsiktigt hållbar transportsektor. Dessutom kan ett reduktionspliktsystem skapa mer stabila villkor för aktörer i biodrivmedelsbranschen, jämfört med dagens skattebefrielse som kräver återkommande statsstödsgodkännanden från EU-kommissionen. För att säkerställa dessa stabila villkor är det dock viktigt att de årliga reduktionsnivåerna fastställs med god framförhållning.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...