Reduktionsplikt för minskning av växthusgasutsläpp från bensin och dieselbränsle

""

Trafikanalys har lämnat in ett yttrande över promemorian Reduktionsplikt för minskning av växthusgasutsläpp från bensin och dieselbränsle. (M2017/00723/F)

Trafikanalys är generellt positiva till att en reduktionsplikt inför. Reduktionsplikten kommer att öka takten i övergången från fossila till förnybara bränslen, vilket är en viktig del i omställningen till en långsiktigt hållbar transportsektor. Dessutom kan ett reduktionspliktsystem skapa mer stabila villkor för aktörer i biodrivmedelsbranschen, jämfört med dagens skattebefrielse som kräver återkommande statsstödsgodkännanden från EU-kommissionen. För att säkerställa dessa stabila villkor är det dock viktigt att de årliga reduktionsnivåerna fastställs med god framförhållning.


Bulgarien tar EU:s mobilitetspaket till domstol


  Bulgariens regering kommer att ta delar av EU:s mobilitetspaket till domstol. Mobilitetspaketet syftar bland annat till att...

Ny studie om effekten på transportsystemet av ”smart teknik”


En ny studie pekar på att ”smart” teknik har potential att begränsa trafikens klimatpåverkan och förbättra trafiksäkerheten....