Reduktionsplikt för minskning av växthusgasutsläpp från bensin och dieselbränsle

""

Trafikanalys har lämnat in ett yttrande över promemorian Reduktionsplikt för minskning av växthusgasutsläpp från bensin och dieselbränsle. (M2017/00723/F)

Trafikanalys är generellt positiva till att en reduktionsplikt inför. Reduktionsplikten kommer att öka takten i övergången från fossila till förnybara bränslen, vilket är en viktig del i omställningen till en långsiktigt hållbar transportsektor. Dessutom kan ett reduktionspliktsystem skapa mer stabila villkor för aktörer i biodrivmedelsbranschen, jämfört med dagens skattebefrielse som kräver återkommande statsstödsgodkännanden från EU-kommissionen. För att säkerställa dessa stabila villkor är det dock viktigt att de årliga reduktionsnivåerna fastställs med god framförhållning.


Kommissionens förslag undergräver avfallsbaserade biobränslen enligt branschföreträdare


Branschföreträdare uppger att Europeiska kommissionens förslag att ta bort ”dubbelräkningen” för avancerade biodrivmedel gentem...

Infrastruktur för tunga fordons behov av alternativa bränslen saknas i stora områden - regleringsförändringar efterfrågas


Europeiska parlamentet har beställt en studie som beskriver infrastrukturen för alternativa bränslen för tunga fordon och hur d...

Remissvar Kontroller på väg (SOU 2021:31)


Trafikanalys har lämnat ett yttrande över betänkandet Kontroller på väg (SOU 2021:31).