Remissvar: Permanent skattefrihet för förmån av laddel på arbetsplatsen

Hand stoppar i laddkabel i ett uttag Foto_Mostphotos

Promemorian föreslår både permanent skattefrihet för förmån av laddel på arbetsplatser och en utvidgad avdragsrätt för utgifter för drivmedel för tjänsteresor med förmånsbil. Trafikanalys anser att dessa förslag är ändamålsenliga, men har synpunkter på delar av konsekvensanalysen.

Läs/ladda ner yttrandet

Fördelar med permanent skattefrihet överstiger nackdelar

I denna promemoria föreslås att den tillfälliga skattefriheten för förmån av laddel på arbetsplatsen ska gälla permanent. Syftet är bland annat att även fortsatt underlätta omställningen till en fossilfri fordonsflotta och att gynna arbetsresor med laddbara fordon framför mindre hållbara alternativ.

Trafikanalys noterar att mängden fordon som beräkningarna bygger på inte stämmer. Andelen laddbara bilar av personbilsparken vid utgången av 2024 var 13,5 procent. Räknar man även in elhybrider, som laddas under färd och därmed inte berörs av förslaget, blir andelen 18 procent (se sid. 12). Detta innebär att kostnaderna för förslaget är överskattade.

Trafikanalys bedömer samtidigt att kostnaderna riskerar att uppstå på ett sätt som har negativ påverkan ur ett fördelningsperspektiv. Ungefär hälften av de uteblivna skatteintäkterna utgörs av kommunala skatteintäkter (sid. 13). De uteblivna skatteintäkterna uppstår främst där det finns många elbilar, dvs. i relativt välmående kommuner, och gynnar personer som har förutsättningar att köra elbil. Dessa uteblivna skatteintäkter skulle ha kunnat användas till andra åtgärder, till exempel kollektivtrafik.

Trafikanalys bedömer dock att fördelarna med att permanenta förslaget överstiger nackdelar som kan uppstå, i linje med Trafikanalystidigare yttrande. Den förenklade hanteringen innebär mindre administration och mindre risk för fel. Arbetstagare kan ägna tiden åt mer kvalificerade uppgifter, vilket torde gynna både arbetstagare och arbetsgivare.

Väl motiverat avdrag för drivmedelsutgifter för tjänsteresor

Det föreslås även en utvidgad avdragsrätt för utgifter för drivmedel för tjänsteresor med förmånsbil, som innebär att skattskyldiga som har en laddhybrid som förmånsbil har rätt till avdrag för utgifter för drivmedel som är förenat med tjänsteresor, även om bilen laddats på arbetsplatsen utan att den skattskyldige betalat för elektriciteten. Syftet är att förenkla regelverket och främja att dessa laddhybrider körs på eldrift vid tjänsteresor.

Trafikanalys bedömer att dagens regelverk är snårigt och att denna regelförenkling är väl motiverad.