På väg mot säkrare bilar och färre trafikdöda

""

Från och med mitten av 2022 ska alla nya bilar som släpps ut på EU-marknaden utrustas med avancerade säkerhetssystem enligt ett beslut i Europeiska rådet. Det godkände medlemsstaterna formellt genom ett beslut i Europeiska rådet.

De nya reglerna innebär att samtliga nya motorfordon ska utrustas med följande utrustning:

  • Intelligent farthållning
  • Installationshjälp för alkolås
  • Varning om föraren blir trött eller ouppmärksam
  • Avancerad distraktionsvarning för förare
  • Nödstoppssignaler
  • System för backningsövervakning
  • Färdskrivare
  • Tillförlitligt system för övervakning av däcktryck

För personbilar och lätta lastbilar kommer dessutom följande kompletterande säkerhetsutrustning att krävas:

  • Avancerade nödbromssystem
  • Nödsystem för kvarstannande i körfält
  • Utvidgade skyddszoner mot huvudskador som ska mildra skadorna i händelse av kollisioner med oskyddade trafikanter, t.ex. fotgängare och cyklister

Förordningen innebär en uppdatering av de befintliga bestämmelserna om bilsäkerhet i förordning (EG) nr 661/2009 om allmän säkerhet och förordning (EG) nr 78/2009 om skydd av fotgängare. Förordningen börjar tillämpas trettio månader efter ikraftträdandet. Ett längre tillämpningsdatum föreskrivs för ett begränsat antal funktioner för att göra det möjligt för biltillverkarna att anpassa produktionen till de nya kraven.

Källa: Europeiska rådet 


Stadsjeeparnas popularitet hotar globala klimatmål


Internationella energirådet (IEA) varnar för att det ökade antalet stadsjeepar motverkar de koldioxidminskningar som uppkommer...

Yttrande över Boverkets rapport "Nya krav på laddinfrastruktur för laddfordon"


Boverket har haft regeringens uppdrag att föreslå hur ändringarna i det så kallade energiprestandadirektivet (2013/31/EU) ska...

Utsläppen från gaslastbilar värre än diesellastbilar


Lastbilar som drivs med flytande naturgas (LNG) förorenar luften upp till fem gånger mer än dieselbilar, enligt tester på väg s...