""

Från och med mitten av 2022 ska alla nya bilar som släpps ut på EU-marknaden utrustas med avancerade säkerhetssystem enligt ett beslut i Europeiska rådet. Det godkände medlemsstaterna formellt genom ett beslut i Europeiska rådet.

De nya reglerna innebär att samtliga nya motorfordon ska utrustas med följande utrustning:

  • Intelligent farthållning
  • Installationshjälp för alkolås
  • Varning om föraren blir trött eller ouppmärksam
  • Avancerad distraktionsvarning för förare
  • Nödstoppssignaler
  • System för backningsövervakning
  • Färdskrivare
  • Tillförlitligt system för övervakning av däcktryck

För personbilar och lätta lastbilar kommer dessutom följande kompletterande säkerhetsutrustning att krävas:

  • Avancerade nödbromssystem
  • Nödsystem för kvarstannande i körfält
  • Utvidgade skyddszoner mot huvudskador som ska mildra skadorna i händelse av kollisioner med oskyddade trafikanter, t.ex. fotgängare och cyklister

Förordningen innebär en uppdatering av de befintliga bestämmelserna om bilsäkerhet i förordning (EG) nr 661/2009 om allmän säkerhet och förordning (EG) nr 78/2009 om skydd av fotgängare. Förordningen börjar tillämpas trettio månader efter ikraftträdandet. Ett längre tillämpningsdatum föreskrivs för ett begränsat antal funktioner för att göra det möjligt för biltillverkarna att anpassa produktionen till de nya kraven.

Källa: Europeiska rådet 


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...