Laddhybrider - en kort parentes eller en framtidsteknik?

Foto: Mostphotos

När elektrifieringen av vägfordonsflottan inleddes för mer än 10 år sedan var det initialt med hybridteknik, både elhybrider, som inte kan laddas, och sedan med laddhybrider som kan laddas externt. 2015 stod laddhybriderna för någon enstaka procent av de nyregistrerade personbilarna, men andelen ökade snabbt.

Under 2020 var 22 procent av alla nyregistrerade personbilar laddhybrider. Antalet nya laddhybrider ökade ytterligare något under 2021, men har därefter minskat i antal i och med att elbilar blev allt mer vanligt förekommande.[1]

För många var det här en tydlig signal om att laddhybriderna endast utgjorde en kort passage på vägen mot en helt eldriven vägfordonsflotta. Att ha dubbla drivlinor för att driva en bil framåt kan anses som både opraktiskt och onödigt komplicerat. Därför förutspåddes laddhybriderna gradvis minska i antal och ersättas av elbilar. Under åren 2022 och 2023 var det också i den riktningen utvecklingen gick (Figur 1). Redan 2024 förändrades detta då andelen laddhybrider ökade igen, och har därefter fortsatt under första halvåret 2025. Fram till sista juli 2025 stod laddhybriderna för 25 procent av de nyregistrerade bilarna, vilket är en ökning med två procentenheter jämfört med hela 2024.

Figur 1. Antal nyregistrerade elbilar och laddhybrider, år 2015–2024.

Osäkerheter kring elbilars räckvidd, laddning, modellutbud, skattemässiga fördelar och ett lägre pris än elbilar har talat för en viss återhämtning för laddhybriderna. Även betydande variationer av drivmedelspriserna och en osäkerhet om elbilarnas framtid kan sannolikt även det vara till laddhybridens fördel. Laddhybrider påverkas inte heller av de tullar mot kinesiska elbilar som EU införde i oktober 2024, vilket bidrar till att kinesiska biltillverkare får större incitament att sälja laddhybrider istället för elbilar på den europeiska marknaden.[2] För Sveriges del har försäljningen av kinesiska laddhybrider varit blygsam, men försäljningen har ökat under 2025 till knappt 3 procent av alla nyregistrerade laddhybrider, jämfört med knappt 2 procent 2024. Frågan är hur länge laddhybrid som teknik kan fortsätta vara konkurrenskraftig?

Nya utsläppskrav och nya lösningar

Från den 1 januari 2025 införs Euro 6e-bis som innebär förändringar för laddhybrider. Genom Euro 6e-bis ändras metoden för att fastställa förbrukning och utsläpp för WLTP, vilket ger laddhybriderna ett högre utsläppsvärde. Första året berörs endast nya typgodkännanden, men från och med första januari 2026 gäller Euro 6e-bis för all nyförsäljning, oavsett när bilmodellen typgodkändes. Den tredje etappen av Euro 6e-bis-FCM införs första januari 2027 för nya typgodkännanden och från första januari 2028 för all nyförsäljning. [3]

De högre utsläppsvärdena borde göra laddhybriderna både mindre attraktiva att köpa då skattekostnaden blir större, samt mindre attraktiva att sälja för tillverkarna eftersom de behöver uppnå EU:s utsläppskrav. Det talar sammantaget för en utveckling med minskad försäljning av laddhybrider.

Vad de förändrade utsläppskraven i praktiken kommer att innebära för laddhybriderna är dock oklart. Det finns åtgärder som tillverkarna kan ta till för att kompensera för de tuffare utsläppsmätningarna. Större batterier och längre räckvidd kommer att ge laddhybriderna lägre utsläppsvärden, men frågan är om det räcker? En annan möjlig väg framåt är att en annan sorts laddhybrider introduceras på den europeiska marknaden, så kallade Extended Range Electric Vehicle (EREV). Dessa har ett större batteri och drivs framåt med el, men har en bensinmotor som räckviddsförlängare. Till skillnad från dagens laddhybrider där bensinmotorn och elmotorn kan arbeta parallellt för att driva bilen framåt är det istället endast elmotorn som driver bilen. Förbränningsmotorn används endast för att ladda batteriet när det börjar bli urladdat. Drivlinan är därmed seriekopplad, till skillnad mot dagens laddhybrider som är parallellkopplade. Det är en teknik som är under stark tillväxt på den kinesiska marknaden och som skulle kunna introduceras i Europa.[4]

EREV – framtidens laddhybrider?

Även om de kinesiska tillverkarna tycks ha ett försprång gällande den nya sortensladdhybrider är det tveksamt om vi kommer att se särskilt många av dessa här i Europa. EREV definieras som en elbil av EU, och omfattas därmed av de högre importtullarna mot kinesiska elbilar.[5] Men även tillverkare som vi i Europa är mer bekanta med, har aviserat satsningar på EREV:s. Bland annat Hyundai, Volvo, Volkswagen, BMW och Ford har aviserat planer på att lansera EREV:s runt 2027, dvs. ganska exakt i tid som den nya körcykeln ska börja gälla. [6–9] Vi kan därmed förvänta oss att se en ny sorts laddhybrider på de svenska vägarna inom två eller tre år. Med en räckvidd på mellan 15 och 30 mil på el borde förbrukningen av fossila drivmedel bli minimal för dessa fordon. Även den äldre sortens laddhybrider lär finnas kvar, men med större batterier. Så sent som i slutet av augusti meddelade Volvo att de kommer att börja sälja laddhybriden XC70, som har en elräckvidd på 20 mil, på den europeiska marknaden, trots att den tidigare endast var avsedd för Kina.[10] Om priset för EREV blir konkurrenskraftigt kan dessa fordon ta betydande marknadsandelar framöver och medföra att laddhybrider finns kvar åtminstone fram till att nyförsäljningen förbjuds på den europeiska marknaden.

Egna reflektioner

Laddhybrid är en intressant teknik som både hyllas och förkastas. Till dess fördel kan nämnas deras förmåga att vara en smidig överbryggning mot elektrifiering i väntan på en än mer utbyggd laddinfrastruktur, bättre batterier och billigare elbilar. Dessutom använder de ett betydligt mindre batteripack än elbilar och fler fordon kan därmed få eldrift till samma förbrukning av kritiska metaller som används för att producera en elbil. Kritiker hävdar istället att laddhybrider är det sämsta av två världar, med hög vikt och dubbla drivlinor som ska samspela. Räckvidden på el är begränsad och när elen är slut blir förbrukningen, och därmed även utsläppen, hög.

Laddhybridernas faktiska förbrukning är omdebatterad och tycks till stor del handla om beteendemönster. Det finns användare som aldrig laddar och därmed bara har en extra tung fossilbil med hög förbrukning. Andra tycks i stället göra det till en sport att aldrig låta bensinmotorn gå i gång. Sanningen tycks ligga någonstans där mitt emellan.[11] Tydligt är i alla fall att konsumenterna efterfrågar laddhybriderna och att tillverkarna fortsätter att ta fram nya modeller och tekniker för att kunna fortsätta sälja laddhybrider. Mycket av laddhybridernas framtida utveckling kommer dock att avgöras av hur väl de klarar EU:s utsläppskrav, dess prisbild – där skattemässiga fördelar kommer vara en viktig del, och eventuella fortsatta geopolitiska hinder i form av tullar.

Oavsett tycks tiden för hybridteknik inte vara över än. Om det blir konventionella laddhybrider med allt större batterier, eller om de blir ersatta av EREV:s återstår att se.

Referenser:

  1. Prognoser För Vägfordonsflottan - www.trafa.se/etiketter/prognoser-for-fordonsflottan (accessed on 2 May 2023).
  2. Chinese EV Brands Look to PHEVs to Avoid EU Tariffs. Rho Motion.
  3. EUR-Lex REPORT FROM THE COMMISSION Commission Report under Article 12(3) of Regulation (EU) 2019/631 on the Evolution of the Real-World CO2 Emissions Gap for Passenger Cars and Light Commercial Vehicles and Containing the Anonymised and Aggregated Real-World Datasets Referred to in Article 12 of Commission Implementing Regulation (EU) 2021/392; 2024
  4. omEV Euro 6e-Bis Innebär Förändringar För Laddhybrider i EU omev.se/2024/12/05/euro-6e-bis-innebar-forandringar-for-laddhybrider-i-eu/
  5. Commission Implementing Regulation (EU) 2024/2754 of 29 October 2024 Imposing a Definitive Countervailing Duty on Imports of New Battery Electric Vehicles Designed for the Transport of Persons Originating in the People’s Republic of China.
  6. Dagens PS. Hyundai: Det här är framtiden. Dagens PS 2024. www.dagensps.se/motor/hyundai-det-har-ar-framtiden
  7. Carup. Volvos elbil med bensinmotor får extrem räckvidd. https://carup.se/volvos-elbil-med-bensinmotor-far-extrem-rackvidd
  8. Vi bilägare. Volkswagen ska lansera elbilar med räckviddsförlängare www.vibilagare.se/nyheter/volkswagen-ska-lansera-elbilar-med-rackviddsforlangare
  9. Raja, S. 13 Range-Extender (EREV) Vehicles Expected in the U.S. (2025-2028) topelectricsuv.com/hybrid-trucks/range-extender-models-upcoming/
  10. Carup. Priset på Volvo XC70 klart – 20 mils räckvidd. carup.se/priset-pa-volvo-xc70-klart-20-mils-rackvidd/
  11. Mandev, A.; Plötz, P.; Sprei, F. Factors Impacting Real-World Fuel Economy of Plug-in Hybrid Electric Vehicles in Europe – an Empirical Analysis. Environ. Res. Commun. 2024, 6, 051001, doi:10.1088/2515-7620/ad419f.