Tre parkerade bilar

Försäljningen av bensin- och dieselbilar förbjuds från år 2030 enligt ett förslag till ny irländsk klimatlag som presenterades i början av detta år.

Klimatlagen syftar till att förverkliga landets strategi för utsläppsminskning som publicerades i augusti 2019. Irland stöder EU:s målsättning om nettonoll utsläpp av växthusgaser senast år 2050 och den förslagna klimatlagen innehåller konkreta nationella mål för 2030 i linje med denna ambition. Förutom att förbjuda försäljning av bilar som kör på fossila bränslen 2030 skulle lagen förbjuda körning med bensin- och dieselbilar 2045.

Frankrike och Storbritannien har båda meddelat förbud mot försäljning av bensin- och dieselbilar från 2040, även om det senare kritiserades när det framkom att åtgärden inte skulle gälla hybridmodeller. Biltillverkare är oroade över trenden och beskrev liknande spanska förslag till ett förbud från 2040 som ”överdrivet”.

Flera städer uppvisar en otålighet kring den nationella nivåns förmåga att stifta relevanta lagar för att hantera utmaningarna med utsläpp av växthusgaser och försämrad luftkvalitet. Många städer och kommuner runt om i Europa har därför tagit fram lokala bestämmelser för att minska utsläpp och trängsel. Denna månad aktiverade Barcelona sin miljözon som täcker större delen av staden.

Källa: EndsEurope.com


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...