Internalisering av trafikens externa effekter – nya beräkningar för väg och järnväg

Pågatåg och vindkraftsnurror

Promemorian redovisar nya beräkningar av internaliseringsgrad och återstående externa kostnader för väg- och järnvägstrafik.

Beräkningarna baseras på ett underlag som består delvis av tidigare använda marginal-kostnadsskattningar, delvis av helt nya skattningar. Trots ganska stora ökningar av den skattade marginalkostnaden för infrastruktur, särskilt för godstrafik, är den övergripande bilden ungefär densamma som i tidigare analyser, gjorda av SIKA. Internaliseringsgraden är generellt sett högre för vägtrafik än för järnvägstrafik och för bägge trafikslagen gäller att internaliseringsgraden är betydligt högre för persontrafiken än för godstransporterna.


Bulgarien tar EU:s mobilitetspaket till domstol


  Bulgariens regering kommer att ta delar av EU:s mobilitetspaket till domstol. Mobilitetspaketet syftar bland annat till att...

Ny studie om effekten på transportsystemet av ”smart teknik”


En ny studie pekar på att ”smart” teknik har potential att begränsa trafikens klimatpåverkan och förbättra trafiksäkerheten....