Internalisering av trafikens externa effekter – nya beräkningar för väg och järnväg

Pågatåg och vindkraftsnurror

Promemorian redovisar nya beräkningar av internaliseringsgrad och återstående externa kostnader för väg- och järnvägstrafik.

Beräkningarna baseras på ett underlag som består delvis av tidigare använda marginal-kostnadsskattningar, delvis av helt nya skattningar. Trots ganska stora ökningar av den skattade marginalkostnaden för infrastruktur, särskilt för godstrafik, är den övergripande bilden ungefär densamma som i tidigare analyser, gjorda av SIKA. Internaliseringsgraden är generellt sett högre för vägtrafik än för järnvägstrafik och för bägge trafikslagen gäller att internaliseringsgraden är betydligt högre för persontrafiken än för godstransporterna.


Remissvar: Merkostnad vid besiktning av gasbil


Trafikanalys har ombetts att yttra sig över promemorian om merkostnad vid besiktning av gasbil. Myndigheten är i grunden positi...

Yttrande över promemorian Skattelättnad för arbetsresor – ett enklare och färdmedelsneutralt regelverk


Trafikanalys har anmodats att lämna synpunkter på kapitel 5 i rubricerad promemoria, samt givits möjlighet att lämna nya...

Yttrande över promemorian Ändrad nedsättning av förmånsvärdet för miljöanpassade bilar


Trafikanalys har anmodats att lämna synpunkter på Finansdepartementets förslag till ändrad nedsättning av förmånsvärdet för...