Internalisering av trafikens externa effekter – nya beräkningar för väg och järnväg

Pågatåg och vindkraftsnurror

Promemorian redovisar nya beräkningar av internaliseringsgrad och återstående externa kostnader för väg- och järnvägstrafik.

Beräkningarna baseras på ett underlag som består delvis av tidigare använda marginal-kostnadsskattningar, delvis av helt nya skattningar. Trots ganska stora ökningar av den skattade marginalkostnaden för infrastruktur, särskilt för godstrafik, är den övergripande bilden ungefär densamma som i tidigare analyser, gjorda av SIKA. Internaliseringsgraden är generellt sett högre för vägtrafik än för järnvägstrafik och för bägge trafikslagen gäller att internaliseringsgraden är betydligt högre för persontrafiken än för godstransporterna.


Liten ökning av koldioxidutsläppen från nya personbilar


De genomsnittliga utsläppen av koldioxid från nya vägfordon 2017 klarar med marginal målsättningen enligt data från Europeiska...

Europas vägar skördade färre dödsoffer 2018


Kommissionen har presenterat preliminär statistik som visar att antalet döda i vägtrafiken inom EU minskade 2018 i jämförelse m...

EU riskerar att hamna på efterkälken i utvecklingen av batterier


Att utveckla batteriteknik är en förutsättning för en ökad elektrifiering av fordonsflottan, men kan också vara en lösning på d...