Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss

Internalisering av trafikens externa effekter – nya beräkningar för väg och järnväg

Pågatåg och vindkraftsnurror

Promemorian redovisar nya beräkningar av internaliseringsgrad och återstående externa kostnader för väg- och järnvägstrafik.

Beräkningarna baseras på ett underlag som består delvis av tidigare använda marginal-kostnadsskattningar, delvis av helt nya skattningar. Trots ganska stora ökningar av den skattade marginalkostnaden för infrastruktur, särskilt för godstrafik, är den övergripande bilden ungefär densamma som i tidigare analyser, gjorda av SIKA. Internaliseringsgraden är generellt sett högre för vägtrafik än för järnvägstrafik och för bägge trafikslagen gäller att internaliseringsgraden är betydligt högre för persontrafiken än för godstransporterna.


Tydligare, rättvisare och mer tillämpbara regler för lastbilsförare


Europeiska unionsrådet har enats kring en ståndpunkt kring förändringar av reglerna inom vägtransportsektorn gällande bland ann...

Trafikolyckorna i EU med dödlig utgång minskar svagt


I samband med den europeiska minnesdagen för trafikoffer den 18 november presenterade Kommissionen siffror för trafikolyckornas...

Efter NOx-fusket med lastbilar: Danmark vill ha mer EU-regler


Efter att det framkommit att lastbilar utrustats med hjälpmedel för att dölja verkliga utsläpp av NOx med upp till 45 gånger av...