Ändring av direktiv (2009/33/EU) om främjande av rena och energieffektiva vägtransportfordon

Ny personbil

Trafikanalys har anmodats att lämna synpunkter på en ändring av direktiv (2009/33/EU) om främjande av rena och energieffektiva vägtransportfordon och har lämnat följande yttrande.

Trafikanalys tillstyrker att direktivet ändras till att omfatta andra upphandlingar än inköp genom att inkludera andra former av ägande, hyra och avtal om allmän trafik, då förändringen syftar till att direktivet får den styrning som ursprungligen var avsedd.

Att direktivet även inrättar mål för hur stor andel av de upphandlade fordonen som ska vara rena år 2025 ser Trafikanalys positivt på, eftersom det sätter en tydlig minimigräns för efterfrågan på rena fordon. Ur klimat­hänseende skulle det vara fördelaktigt att ha ett gränsvärde baserat på hela livscykelkedjan well-to-wheels.

I dagsläget finns dock inga sådana standardiserade värden, och fordonstillverkarna är inte heller skyldiga att presentera några sådana. Trafikanalys ser därför de föreslagna gränsvärdena på fordonsnivå som en pragmatisk lösning i rätt riktning.

Hela remissyttrandet hittar du nedan.

Hela remissyttrandet


Liten ökning av koldioxidutsläppen från nya personbilar


De genomsnittliga utsläppen av koldioxid från nya vägfordon 2017 klarar med marginal målsättningen enligt data från Europeiska...

Europas vägar skördade färre dödsoffer 2018


Kommissionen har presenterat preliminär statistik som visar att antalet döda i vägtrafiken inom EU minskade 2018 i jämförelse m...

EU riskerar att hamna på efterkälken i utvecklingen av batterier


Att utveckla batteriteknik är en förutsättning för en ökad elektrifiering av fordonsflottan, men kan också vara en lösning på d...