Ändring av direktiv (2009/33/EU) om främjande av rena och energieffektiva vägtransportfordon

Ny personbil

Trafikanalys har anmodats att lämna synpunkter på en ändring av direktiv (2009/33/EU) om främjande av rena och energieffektiva vägtransportfordon och har lämnat följande yttrande.

Trafikanalys tillstyrker att direktivet ändras till att omfatta andra upphandlingar än inköp genom att inkludera andra former av ägande, hyra och avtal om allmän trafik, då förändringen syftar till att direktivet får den styrning som ursprungligen var avsedd.

Att direktivet även inrättar mål för hur stor andel av de upphandlade fordonen som ska vara rena år 2025 ser Trafikanalys positivt på, eftersom det sätter en tydlig minimigräns för efterfrågan på rena fordon. Ur klimat­hänseende skulle det vara fördelaktigt att ha ett gränsvärde baserat på hela livscykelkedjan well-to-wheels.

I dagsläget finns dock inga sådana standardiserade värden, och fordonstillverkarna är inte heller skyldiga att presentera några sådana. Trafikanalys ser därför de föreslagna gränsvärdena på fordonsnivå som en pragmatisk lösning i rätt riktning.

Hela remissyttrandet hittar du nedan.

Hela remissyttrandet


Fortsatt hög export av begagnade personbilar 2019


Under 2019 uppgick antalet exporterade begagnade personbilar till 117 416. Det är en ökning med 11 procent jämfört med föregåen...

Missnöjet med mobilitetspaketet växer


Antalet länder som motsätter sig EU:s mobilitetspaket ökade från sex till nio när transportministrarna i Bulgarien, Ungern,...

Konsekvenser av reseavdraget ska utredas


Trafikanalys har fått i uppdrag att göra en fördjupad analys av vissa frågor i reseavdragskommitténs förslag i betänkandet...