Ny personbil

Trafikanalys har anmodats att lämna synpunkter på en ändring av direktiv (2009/33/EU) om främjande av rena och energieffektiva vägtransportfordon och har lämnat följande yttrande.

Trafikanalys tillstyrker att direktivet ändras till att omfatta andra upphandlingar än inköp genom att inkludera andra former av ägande, hyra och avtal om allmän trafik, då förändringen syftar till att direktivet får den styrning som ursprungligen var avsedd.

Att direktivet även inrättar mål för hur stor andel av de upphandlade fordonen som ska vara rena år 2025 ser Trafikanalys positivt på, eftersom det sätter en tydlig minimigräns för efterfrågan på rena fordon. Ur klimat­hänseende skulle det vara fördelaktigt att ha ett gränsvärde baserat på hela livscykelkedjan well-to-wheels.

I dagsläget finns dock inga sådana standardiserade värden, och fordonstillverkarna är inte heller skyldiga att presentera några sådana. Trafikanalys ser därför de föreslagna gränsvärdena på fordonsnivå som en pragmatisk lösning i rätt riktning.

Hela remissyttrandet hittar du nedan.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...