Lastbilar på väg

Trafikanalys har slutrapporterat ett regeringsuppdrag att redovisa statistik och korttidsprognoser över den svenska fordonsflottans utveckling avseende bland annat drivmedel, vikt och koldioxidutsläpp för både lätta och tunga vägfordon. I uppdraget ingår också en underlagsrapport med en omvärldsanalys av fordonsflottans utveckling.

Underlagsrapporten omfattar en omvärldsanalys och bedömning av den framtida utvecklingen av vägfordon i Sverige. Förutsättningar och utvecklingen för de olika fordonskategorierna skiljer sig kraftigt åt. En bedömning som görs är att både personbilsflottan och bussflottan får en relativt hög andel fordon som kan drivas med alternativa drivmedel till år 2030 medan omställningen går långsammare i de mer kommersiella fordonskategorierna lätta och tunga lastbilar.

Här hittar du underlagsrapporten med omvärldsanalysen.

I regeringsuppdraget presenterar Trafikanalys korttidsprognoser för innevarande år och de kommande tre åren för fordonskategorierna personbil, lätt lastbil och tunga lastbilar. Slutrapporten innehåller också en mer långsiktig bedömning bland annat för drivmedelsutveckling och automatisering av fordonsflottan.

Här kan du läsa mer om uppdraget och ta del av slutrapporten.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...